I 27 år har jag arbetat aktivt med att kombinera vin till
maten och laga maträtter till specifika viner. I nästan lika många år har jag
gjort detsamma med öl. Spriten kom lite senare, men jag har åtminstone jobbat
med sprit i och till maten i 20 år och sedan början av 2000-talet har jag också
haft det stora nöjet att utbilda blivande bartenders i spritkunskap. Tre djuplodade
böcker om sprit har det också hunnit bli under resans gång, så spriten har
definitiv ett grepp om mig och mitt liv.
En sak jag
alltid har hoppats på är att morgondagens bartenders ska ta sig till idén att
skapa särskilda cocktails till särskilda snacks eller smårätter, på samma sätt
som sommelierer väljer särskilda viner till särskilda rätter eller kockar lagar
särskilda rätter till särskilda drycker. Ofta hör man lite nedlåtande
kommentarer om att ”amerikaner inte har någon gastronomisk kultur eftersom de
dricker cocktails genom hela menyn istället för att välja vin till maten”. Jag
tycker det är tråkigt, rent av tramsigt, det finns en precis lika lyckad och
spännande kultur att kombinera cocktails med god mat som det finns att välja
vin till.
Det är precis
det chef Daniel (och chef Henrik som är kökschef) och bartender Linus på Tap
Room på Hotel Amaranten på Kungsholmen gör och av precis den anledningen satt
jag nu i goda vänners lag vid bardisken på Tap Room, redo för ett alldeles
särskilt kulinariskt äventyr, Combinations!
Kombinationsmenyn sker i fem akter, med olika drycker och
många smårätter som avlöser varandra. Sånär som på champagne, utgörs
dryckespaketet mest av olika typer av cocktails. Men allt började med
champagne, NV Brut från Champagne
Mercier, en firma i Epernay som grundades 1858 av Eugène Mercier och idag
gör en handfull olika tappningar som standardcuvée, blanc de blancs och blanc de
noirs. Här serverades vi deras insteg, en årgångslös cuvée av Chardonnay,
Pinot Noir och Pinot Meunier med bara ett par års lagring innan dégorgering. Det är väl ingen storslagen
champagne, men visst har den en fin fräschör i den annars mer fruktiga, något
äppelaromatiska och för sin lätta kropp faktiskt en aning brödiga karaktär. Vi
fick den serverad vid perfekt temperatur, men i små champagneskålar, vilket jag
själv inte riktigt tycker om eftersom de knappast ger utrymme för champagnens
aromer att utvecklas. Jag antar att man här på Tap Room ser det som en kul och
kanske mer flärdfull servering, lite av det glada 1910-talets la belle époque snarare än att måna om
vinets alla egna behag. Inte mig emot, jag tar gärna seden dit jag kommer och
lägger mina sommelierfloskler på hyllan därhemma.
Värt att notera är att chef Daniel inte bara lagar maten,
utan också står för serveringen – i det här fallet också serveringen av
champagnen. Och han gör det på ett lika lekande lätt som trevligt sätt, måste
jag säga. Hur många kockar har jag under mina 37 år i krogbranschen sett som
har hans känsla för mat, dryck och service gentemot gäst? Ja, de skulle nog
alla rymmas runt mitt middagsbord därhemma skulle jag tro. Skål på dig Daniel,
du är en stjärna!
Vips så fick vi
den första serveringen, en liten blommad brysselkål som hade smaksatts med en
dashivinäger och sedan friterats spröd, och till det ett litet flarn av bonito (en torkad rökt fisk). En
förvinnande god liten munsbit.
Nästa lilla aptitretare var en tunn skiva sashimi av gös från Hjälmaren, väldigt
fin till smak och textur, som hade fått en försiktig smaksättning av ingefära.
Till det lite syltade korianderfrön, en hemgjord panchetta (som vara ljummades upp under värmelampa för att frigöra
dofter och smaker) och slutligen något som kallas sea grapes, en slags tång som ser ut som små pärlor. Det här var en
helt makalöst god rätt, värdigt vilken stjärnkrog som helst, med en eller två
eller tre stjärnor på dörren.
Ytterligare en liten godsak singlade in – en färsk
pilgrimsmussla serverad med en läckert frisk frusen (som granité) libbsticka.
Man åt den i ett nafs från den lilla träskeden.
Akt 1 hade ännu en amus kvar att fresta med, men nu bytte
vi dryck. Jag vet inte riktigt om jag nu får till återgivningen av det som
bartender Linus hade gjort, men jag gör ett försök. Tvättad oxmärg hade stekts
och fettet från den hade sedan blandats med vodka – man hade valt den exklusiva
svenska Purity Vodka, som jag (och många med mig) håller som en av de allra
godaste i världen. Efter att vodkan hade stått och dragit med oxmärgen, hade
den sedan frysts varefter fettet från märgen hade avlägsnats. Vodkan serverades
kall i ett litet fint snapsglas. Även om jag inte med tydlighet noterade
särskilt mycket märgkaraktär i doften eller smaken, var det en god servering,
och kanske hade vodkan fått en lite extra textur av tricket.
Akt 2 inleddes med en ny dryck, en cocktail kallad
Clarified Jackie Onassis. Den gjordes i ett vackert krus, ett ganska annorlunda
sätt att servera en cocktail på eftersom man oftare vill kunna se drycken genom
glaset. Nåväl, nu hade Linus gjort en drink som var mer färglös och snarare
byggde på doft och smak än på utseende – dessutom blev presentationen riktigt
härlig just för krusets skull, med en liten kvist av torkad tång som
dekoration. Basen var en Beefeater Gin, därtill citron och vitpeppar, allt
detta toppat med champagne vid bordet. Trevligt, och gott.
Men så infann
sig frågan: vad katten menades med att drinken var ”klarifierad”. Jag kanske
bör tillägga att jag utbildar bartenders i spritkunskap, i viner, i smakbalans
… inte i tekniskt hantverk. Således fattar jag inget. Så tillbaka till frågan,
klarifieringen. Jag ska göra ett försök (förlåt Linus om jag förstod fel): man slår
på kokande mjölk på drinkblandningen vilken leder till att den skär sig så att
man kan sila bort det fasta mjölkproteinet. Och det är den klara återstoden man
tar tillvara och sedan blandar med champagnen. Mjölkens protein har haft som
roll att ge drinken en lite fetare textur. Tror jag …
Till den goda
drinken serverade Daniel ett isländskt ostron som bakades i sitt skal med smör
och en god dashi. På det lite picklad gurka och krondill, som satte en fint
kryddig nyans till rätten.
Den här drinken skulle också serveras med en perfekt bakad
ganska fet havskräfta från Fjällbacka, jösses vad god den var, precis av
motsvarande toppkvalitet som jag har ätit på Frantzén och PM och Vänner. Till
den hörde också en kopp med ett ”havste”, en ljuvlig dashi som man hade kokt av egengjord
bonito av slagen från gös, rommen
från pilgrimsmusslor och annat gott i fiskväg. När jag frågade vad det var som
hade gett buljongen den något feta texturen, fick jag veta att man hade penslat
insidan av koppen med talg som sedan smälte i den varma buljongen. Vilken
underbar rätt, och vilken underbar drink. Full pott!
Just ja – brödet, inte att förglömma. En hemgjord
kavring, söt och god, saftigt bakad med smör i små gjutjärnspannor och pudrad
med ett gräslökspulver, sedan serverad med ett luftigt syrat smör. Hur gott som
helst.
Dags för Akt 3, där den första rätten var en variation av
sticklök och borretanalök som hade stekts och rostats, serverade på en chawanmushi, en japansk äggstanning
smaksatt med dashi, och till det hemkärnad färskost. Också det här en både god
och estetiskt tilltalande rätt. Så här långt in i menyn hade vi noterat en
väldig finstämd smakbalans i de flesta rätter, tekniker och idéer som till viss
del kommer från Japan, dessutom en total känsla av fine dining i maten – inte alls vad man kan förvänta sig av maten
när man sitter i en cocktailbar på Kungsholmen. Svaret på min undran är inte
särskilt långsökt; kockarna har nämligen en bakgrund på Esperanto. Tack för
det, nu förstår jag precis varför jag kände som jag gjorde.
Agaton Sax, så kallades drinken som vi serverades till
den här rätten. Det var en cocktail av Tequila Blanco från Ocho, som gav en
fint blommig och pepprig ton, lite god iscider från Brännlands uppe i Norrland,
samt lime och lite socker och en doft av selleribitter. Bartender Linus hade
satt fast lite granris på glasets fot och brände snabbt av det för att tillföra
en spännande och kryddig doft i upplevelsen.
Den här drinken skulle vi också njuta av till nästa lilla
goda rätt, men nu kom Linus med en liten sprejflaska med rökig skotsk
maltwhisky, Laphroaig, och stänkte över en liten dusch över drinken, för att de
den en lite annorlunda touch. Den lilla vackra rätten var lagad av kalvbräss
var bakas sous vide med vassle och
sedan stekt och serverad med en kräm av blomkål, rostad blomkål, krispigt kycklingskinn
och lite tapioka kokt i rökt soja. Jag vet inte om det var den diskreta rökiga
tonen från sojan eller om det var blomkålskrämen som gifte sig allra bäst med
den diskreta rökigheten från den skotska whiskyn, det jag vet är att det var
vansinnigt gott tillsammans.
Den italienska bartendern Giancarlo Mancino skrev in i
sig dryckeshistorien sedan han började tillverka olika sorters vermouth under
det egna varumärket Mancino. Nu serverades vi hans utsökta Mancino Bianco, en nästan torr och intensivt fruktigt och kryddig
vermouth gjord av en bas av destillerat vitt vin (av druvsorten Trebbiano di
Romagna), smaksatt med 19 så kallade botanicals
(bland annat mejram, salvia, oregano, citrongräs, irisrot, muskotnöt och
citrus). Vi fick den faktiskt serverad som den var, bara rörd med is. Och den
är fantastiskt god, precis som den är. Har du inte provat den förut, gör det –
du har något gott att se fram emot.
Det var riktigt kul att dricka en vermouth till en
elegant fiskrätt, oväntat gott till och med. Fina bitar av regnbågslax lades
ner i en liten plåtlåda, på detta slogs en varm rökt vassle över och lådan
stängdes så att fisken bakades långsamt under ett par minuter. Och den var så
perfekt att den smälte som gåslever i munnen. Till regnbågen en variation av
jordsärtskocka, både rostad och krispigt friterad och rå (den var kanske lite
smaklös, men vacker). Lite forellrom hörde också till, liksom ett luftigt skum
av syrad grädde från Oviken. Det här var makalöst gott och tillsammans med vermouthen,
en av de bästa serveringarna hittills i år, och då har jag redan hunnit med
väldigt många stjärnkrogar.
Vi fortsatte på temat vin, om än vin av en annan typ än
det man vanligen tänker sig vin, nu i form av ett egenkryddat vin som Linus
gjorde utifrån husets röda vin som hade smaksatts med bland annat röda frukter,
bär och maskros. Det fanns något sötaktigt och nästan sangrialiknande över den
här drinken, kanske en aning för söt och sett till totalen av allt drickbart den
här kvällen den svagaste serveringen. Men den kom att fungera rätt bra till
dess maträtt, men jag hade nog gärna sett en lite mindre fruktig och sötaktig
drink till – kanske med en röd vermouth som bas eller smakgivare.
En ny låda med lite sten i botten och ett par
grankvistar, därpå lades stekta bröst av duva, och så tändes grankvistarna på
innan locket lades över. Det saftiga och välsmakande bröstet skars itu, det
lades upp på en kräm av svartrot och lite stekt svartrot, serverades med ett
rosastekt ankhjärta och garnerades med lite krispig svartkål och, vilket var
både gott och väldigt roligt, säsongens allra första ramslök. Den var kryddig
och så där läckert vitlöksdoftande. Också det här en riktigt god och vällagad
rätt.
Med det lämnade vi smårätter, fisk och kött och tog oss
in i Akt 5, den söta delen av menyn. Vi fick först en superhärlig fördessert i
en djup skål, en kräm av jordärtskocka som serverades varm, med en puré av
rödbeta som serverades kall. Daniel förklarade det med att han ville låta varmt
och kallt blandas och skapa ett spännande möte, och kanske än mer intressant
att han föredrar desserter som inte är så söta och som innehåller lite mindre
traditionella dessertråvaror – i det här fallet rotsaker. En detalj som lyfte
mötet var fläderbären, som var inlagda i en 1-2-2-lag (ättika, socker, vatten).
Vi hade fått in en riktigt god dessertdryck, Iscider Brix 43 från svenska Brännland,
väl kylt och serverat i ett litet snapsglas. Det här är en helt enastående äppeldryck,
gjord av äpplen som har frysts och sedan pressats frysta så att musten blivit
ordentligt koncentrerad, smakrik och söt – och med en förstärkt fräschör. Jag
använder den alltid till goda söta desserter och jag har inte mött en enda
person som inte tycker att den är gudagod!
Mitt i den söta lyckan dukade chef Daniel fram tre
flaskor på bardisken. En flaska med älgörtsolja, en med granskottsolja och en
med vinäger. Såklart man undrar vad som är på gång med all olja och sur syra när
man har nått den söta avdelningen av den långa avsmakningsmenyn.
Svaret dröjde inte särskilt länge. En liten skål med en
glass smaksatt med älgört på en syrlig bädd av lingon serverades och på den
slog chef Daniel över en dressing av de tre nämnda ingredienserna. Det hela
toppades fönsterlav som hade friterats spröd i smör. Det här var en
sensationell rätt, dess balans av sötma och syra var föredömlig, den fina
vegetala kryddigheten från gran och älgört helt makalös och eftersmaken kom i
lager på lager av smaker och dofter. Jag tror redan nu att när jag om snart tio
månader summerar året, kommer den här desserten vara en av årets rätter. Och
till den söta äppelcidern var den också helt perfekt.
Om den lilla älgörten hade lyft mitt dessertsinne till
himmelsk nivå, skulle vi få en ny smakresa med ytterligare en enastående
dessert. Framför oss ställde man fram stora iskalla stenplattor. Nu skulle
desserten byggas direkt på våra plattor. Kul att på första parkett så se
kockarna arbeta fram desserten, bit för bit. Först en smakrik, ganska fast
texturerad curd av blåbär som breddes ut lite stilistiskt. Därpå skedades en
luftig blåbärsglass upp, lite fint syrad luftig grädde vid sidan om, därtill
lite torkade blåbär. Så långt inga större nymodigheter. Men så kom pricken över
i, bitar av rotselleri som hade bakats långsamt i ugn i tre dygn så att den
krympt ihop, koncentrerats och karamelliserats. Lite torkat yoghurtpulver på
toppen, mest för den vita vackra färgens skull. Herre min skapare vilken
fantastisk dessert. Den ramade verkligen in den gastronomiska resan och den
gjorde det tillsammans med en minst sagt perfekt matchande och värmande
cocktail.
Combinations på Tap Room är helt klart en upplevelse,
kanske lite annorlunda och helt klart inte för alla. Allt utspelar sig i en
bar, utefter bardisken (med köket framför en och baren i den andra änden), man
sitt på höga barstolar, man har ingen servis annat än chef och bartender, musik
flödar ut högtalare och vid den andra halvan av måltiden har en dj tagit över.
Det är livligt, det livfullt, det är härligt. Kalaset kostar 1 900 kronor
person, för maten och drycken. Jag kan nog tycka att Akt 6, kaffe och en liten
godsak, borde ingå (även om jag inte dricker kaffe), det lilla extranumret kommer
mot tillägg av 75 kronor.
Maten är helt
klart superambitiös och den tillagas och presenteras av mycket skicklig och
känslig hand och det är stundtals förtvivlat gott. Jag håller maten som steget
högre än dryckerna, men tycker överlag att cocktails och andra drycker håller
hög nivå och i de allra flesta fall matchar maten på ett utmärkt sätt. Just nu
håller jag faktiskt Tap Room Combintations som ett av Stockholms roligaste
matbord, till viss del för att det är lite annorlunda, och jag rekommenderar
varmt varenda foodie i riket att bege
sig hit, onsdag till lördag. Sexton platser som mest finns det per kväll, så
likheten med en liten japansk izakaya
finns helt klart.
Det är
egentligen bara en sak jag verkligen undrar. Varför i hela friden låter man
inte hela världen veta om vad som kokar i grytorna bakom denna cocktailbar. Jag
har tidigare sagt, skrivit och även skällt på Clarion Hotel Post i Göteborg att
de gömde undan ett av Sveriges bästa matbord, vRÅ, i en liten hörna av frukostmatsalen
och knappt ens tala om att den låg där. Nu riktar jag samma vädjan till Clarion
Hotel Amaranten på Kungsholmen att åtminstone tala om att man längst in i
hörnan av den stora bardisken har 16 helt fantastiska matplatser. Här borde det
vara kö varje dag i veckan …
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar