Den 14:e upplagan var det faktiskt, av The Nordic Magnum
Dinner, som skapades av ett gäng norska och svenska toppsommelier i början av
2000-talet. Syftet var primärt att ha en kul och god middag, att umgås och
utbyta idéer, knyta kontakter, vidga sina vyer, äta gott och såklart dricka
gott – och enbart ur magnumbuteljer eftersom större alltid är roligare än
mindre. Dessutom kom vi överens om att alla viner skulle serveras blint med
tillhörande blindprovad presentation och redogörelse vad det är för vin, och
varför. En uppgift som såklart aldrig är lätt. Klubben, för det har verkligen
blivit något av en klubb genom åren, består av ett 20-tal sommelierer från
Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Ryssland och medlemmarna är
sommeliermästare, världsmästare, Master of Wine, med mera. Idel vinmässig
högadel med andra ord.
Middagen hålls
normalt sett på en förstklassig restaurang (vi har bland annat varit på
Gondolen, Bon Lloc, Edsbacka Krog och Djuret i Sverige, på Bagatelle i Norge
och Abac i Barcelona) men också på vinegendomar i Tyskland och Bordeaux – den
här gången var det trestjärniga Geranium
i Köpenhamn som hade valts som arena för vår vinösa hedonism.
Första aperitif blev en torr, stram och mycket elegant
champagne som hade en diskret rostad nyans som jag tolkade som en viss mognad,
men särskilt mogen kan jag nog inte säga av denna 2006 Vintage Brut från Pol Roger var. Riktigt god var den,
pigg och frisk med en härlig mousse – ett skönt vin att öppna spelet med.
Nästa champagne var än mer komplex och hade också en
superb brödig komplexitet i den något fetaktiga och diskret bittra
citrusskalsfruktigheten. En detalj jag verkligen tyckte om var nyansen av
smörighet och brioche. På något sätt fanns här ett skönt djup, men det var ändå
elegans, stringens och fin mousse som gjorde att jag ändå upplevde denna 1999 Bague Carré Grand Cru Blanc de Blancs
från Guy
Charlemagne som en fortfarande ung champagne. Det här är en
specialcuvée som man bara gör vissa särskilda årgångar – och just den här
årgången bara 250 magnumbuteljer av.
Det blev ett par trevliga aptitretare till champagnerna,
först det man kallar crispy grains
som är små spröda axliknande spannmålskex med smaksättning av en lätt syrlig
ost samt små tarteletter fyllda med ett pocherat krämigt ostron, lite rökt ost
och små fin gröna ärter.
En annan signatur här på Geranium är deras razor clams, i alla fall ser de ut som
och smakar som musslorna. Skalen är ätbara, fantastiskt tunna och sköra,
färgade av alger och kol så att de ser precis ut som de äkta skalen. Fyllningen
bjuder på krämighet, hav och mineral med en citrusfrisk känsla och nyanser av
persilja och dragon. Galet vackert och gott …
Vinserveringen sköttes med den äran, i vackra och för
respektive vintyp korrekt glas – alla vinerna förhälldes vid perfekt temperatur
och rullades på vagnar till det chambre separée vi höll till i. Sedan sköttes
framdukningen med flinka och kunniga händer till oss 18 magnumsommelierer.
I det första
vitvinsglaset möttes vi av en lätt mogen och underbart jordrostad mineralisk
komplexitet, men jag upplevde också en något reduktiv på gränsen till krutrökig
nyans. Min första tanke var att vinet kom från en premier cru i Puligny-Montrachet eller Meursault och allra mest
troligt från producenter som Pierre-Yves Colin-Morey, Arnaud Ente eller J-F
Coche-Dury, men med tanke på att vinet i glaset intill helt säkert kom från
Chablis, tänkte jag till slut att också det här gjorde det. Således Vincent
Dauvissat eller Domaine François Raveneau, och det
var den senare och deras 2004 Chablis
Premier Cru Montée de Tonnerre, ett superläckert vin som dock hade fått en
viss mognad nu men fortfarande mest var mineraliskt stringent. Det var dock
inte särskilt typiskt för den här makalösa firman, därför min inledande
felgissning.
Vinet intill var
mer elegant, något mer finlemmat och utan de mognadstoner jag känt i glas ett.
Här var fräschören större, mineraliten något saltare och mer finstilt, men det
fanns också ett djup och en härlig intensitet som vittnade om kvaliteten. I
glaset en ljuvlig och livfull 2007
Chablis Grand Cru Les Clos från underbara Domaine William Fèvre. Det
här är tveklöst en av de bästa domänerna i Chablis idag.
Den första rätten var en finskuren saltad och ytterst
diskret rökt kummel som serverades med en fantastisk sås av reducerad smörmjölk,
persiljestjälkar och rikligt med karelisk kaviar. En vacker och utsökt sätt som
matchade framför allt det lite rikare vinet från Montée de Tonnerre.
Det blev ytterligare en vitvinsservering, nu med ett
också rätt chablisliknande vin i den runda bourgognekupan. Vinet var helt klart
yngre än de i första serveringen, ljust till färgen och svalt i känslan av
frukten. Några fat kändes inte alls och känslan av vinmakarens tekniker som bâtonnage lös också med sin frånvaro. Jag
tänkte att det var en modern lättviktare från Kalifornien och det var det
också, 2013 Chardonnay Watson Ranch
från Arnot
Roberts, ett vin som faktiskt är husets vita på The French Laundry och i
vissa årgångar inte säljs till någon annan kund än just detta trestjärniga
tempel. Druvorna till det här vinet kommer från en vingård på en sluttning i sydöstra Napa Valley, där luften är påfallande sval tack vare närheten till San Pablo Bay.
Vinet intill var
än mer tydligt i druva och ursprung. Riesling helt klart, och väldigt troligt
Alsace, med viss mognad eftersom citrus- och persikafrukten och den något feta
limeskalskänslan hade fått en liten lätt rostad jordnyans. Det goda vinet kom
från F
E Trimbach och var deras 2008
Riesling Clos Ste Hune. Kul att det levererade så bra!
Rätten till de här två vinerna var helt fantastisk.
Läckert halstrade havskräftstjärtar med spröd blomkål, lite jäst kål och en
havskräftfond som monterats med brynt smör. Den här eleganta rätten matchade
allra bäst rieslingvinet.
Det är väldigt sällan jag imponeras av Pinot Noir från
Tyskland, jag tycker att de oftast är jordiga och tunga, att de saknar diskant,
blommighet och finess – allt det där jag älskar så innerligt med Pinot Noir.
Och jag blev inte särskilt imponerad den här gången heller även om jag måste
tillstå att 2006 Gracher Himmelreich ***
Pinot Noir från Markus Molitor i Mosel var rätt god och ganska frisk – och att
den också passade rätt bra till maten vi fick till.
Då var det något bättre ställt med de två röda bourgogner
vi hade i glasen intill, men helt ärligt gick jag inte fullt ut igång på dem
heller. I det första av glasen det bästa av dem, en 2006 Chapelle-Chambertin Grand Cru från Domaine Ponsot, som hade
en med burgundiska mått mätt djup och trevlig hallon- och körsbärsfrukt och god
fräschör, men jag upplevde ändå finishen lite tight och återhållen – precis som
många viner från mellanårgången 2006 faktiskt uppför sig. Dessutom har Domaine
Ponsot lyft sig från en tidigare oroväckande ojämnhet till en exceptionell
renhet och precision från årgång 2008 och framåt.
Nästa vin
upplevde jag tydligt mer kärvt och rustikt, även om frukten var ganska yppig och nästan solsöt. Så har jag dock väldigt ofta de äldre årgångarna från Domaine
Faiveley och 2006
Latricières-Chambertin Grand Cru gjordes året innan den begåvade sonen
Erwan Faiveley tog över och började städa upp i det ojämna och lite rustika
vinmakandet. Till rättvisa för vinet måste jag dock lyfta fram framhäva att
doften och smaken vann på luften i glaset och att vinet var rätt gott, men det
imponerande inte på mig.
Har man läst mig genom åren, vet man nog att det krävs
väldigt mycket av läge och vinmakare för att ett vin av Nebbiolo ska ge mig
rysningar av välbehag. Och det fungerade inte den här gången heller, dels för
att 2006 Barbaresco Vigneto Bordini
från La
Spinetta var något flyktigt syrlig i doften, dels för att den var
påfallande torr och rustik i tanninstrukturen och dels för att jag tyckte eken
fortfarande var lite för påträngande och besk. Men det här är min uppfattning
baserad på att jag förväntar mig betydligt mer av Nebbiolo (eftersom alla andra
verkar hylla druvan så förbaskat) för att jag ska bli nöjd. Nöjd blev jag dock
med kombinationen till maten eftersom rätten hade en fet textur som på ett bra
sätt fångade upp och rundade av tanninerna, dels tryffeln som spelade snygg
duett med vinets dofter.
Nu var det faktiskt så att samtliga av de fyra vinerna
räddades lite av maträtten, som i sig också var lite rustik. Man kan säga att
det var en slags ”risotto” av råg i en krämig buljong med rostade kantareller. Däröver
lite späda örter och sallad och en slösaktig mängd riven tryffel från Piemonte.
En supergod och väldigt vacker rätt.
Nästa kvartett viner var presenterade i en lite mer
spretig servering, men jag höll den som riktigt bra överlag. Det första vinet
tog jag ordentligt miste på, jag var helt ute och cyklade eftersom jag alldeles
för snabbt bestämde mig för att den mörka, djupa och lite soligt söta
bärfrukten och lite vaniljsöta ekfatskaraktären avslöjade en kalifornisk
cabernet. Så var det inte och nästan så fort jag fick reda på att vinet kom
från Rioja och den utmärkta firman Artadi och var deras 2009 Pagos Viejos, lyckades jag
kalibrera om min näsa och gom och känna igen druvsorten Tempranillo. Klantigt,
men ett typiskt fel i blindprovning när man ”bestämmer sig” för snabbt. Min
klena ursäkt är att vinet är gjort i en rikare stil, att årgången är väldigt
bra och fruktdriven, att man använder sig av nya franska ekfat och att vinet
fortfarande är ungt.
Jag var väldigt
förtjust i den komplexa, stenmineraliska, fortfarande blommiga och skönt
köttiga 1998 Ermitage Le Méal från M
Chapoutier som dök upp i glaset därefter. Små stråk av nästan hallonröd
frukt kunde fortfarande skönjas i den för Syrah mer typiskt mörkbäriga
fruktigheten, men det bidrog verkligen till vinets finess. Kanske ett av
kvällens godaste viner.
Mitt eget vin kom i det stora Bordeauxglaset därefter,
mörkt till färgen, djupt till doften, härligt fruktig (svarta vinbär, björnbär)
med en liten ton av svarta oliver och lagerblad och ett uns av vanilj från
faten. I denna 2001 Insignia från Joseph
Phelps Vineyards i Napa Valley gömde sig 73 procent Cabernet Sauvignon och
i enlighet med den fantastiska årgången är det full mognad och stor elegans som
gäller. Det här är ett vin som fortfarande är pur ungt, min egen erfarenhet och
preferens säger att 15-20 års ålder är optimalt för flaska, medan en magnum som
den här hellre bör få 25 års ålder – minst. Jag själv höll det här vinet som
ett av middagens topp tre.
I serveringens fjärde glas hade vi en mogen och ganska
traditionell 1982 Barbaresco från Castelizzano,
ett komplext vin som troligen är på toppen av sin mognadscykel nu och som
förvisso är typiskt och elegant, men som trots det föga imponerar på mig. Nej,
det verkar som att den stackars Nebbiolo inte lyckas charma mig särskilt ofta.
Imponerade på mig gjorde dock rätten därtill, en halstrad
dansk biff som hade hängts och mörats i nästan fem månader till ultrakomplex
doft och smak. Perfekt stekta strimlor av den lades i botten på tallriken,
därpå arrangerades försiktigt picklad röd lök och lite örter och sedan lite fin
steksky. Till detta hörde en fenomenalt luftig kräm av potatis som serverades i
kopp vid sidan om och som fungerade som sås till. Egentligen fungerade alla
viner till den här vinvänliga rätten, men jag höll fortfarande min egen 2001
Insignia som det mest perfekta vinet till.
Jag var så gott som säker på att vinet kom från Priorat,
från en vingård med riktigt gamla stockar av Garnacha och Cariñena och någon av
toppfirmorna där, men i själva verket kom den täta, massiva och i och för sig
välstrukturerade men samtidigt fruktyppiga vinet från Châteauneuf-du-Pape i
södra Rhônedalen och där närmare bestämt Château de Beaucastel. Men det var
inte deras vanliga tappning, utan den av Mourvèdre dominerade och mycket svåråtkomliga
och exklusiva specialcuvéen 2009 Hommage
à Jacques Perrin, ett vin som jag väldigt sällan dricker och när jag väl gör
det snarare kommer i kontakt med äldre årgångar. Det här vinet vann stort på
luftning, så jag gick tillbaka till flaskan och fyllde på mer av det goda för
att låta det stå i glaset ytterligare en halvtimma att utvecklas.
Nästa vin var också superfint, men det kom helt klart i
skuggan och imponerande av den anledningen inte så mycket på mig som det har
gjort vid tidigare tillfällen. Vinet kom från Bodegas Hermanos Perez Pasquas
i Ribera del Duero och det var inget mindre än deras fina 1989 Viña Pedrosa Tinto Gran Reserva, en cuvée dominerad av Tinto
País (Tempranillo) från drygt 40 år gamla stockar, med ett för området
klassiskt tillskott av tio procent Cabernet Sauvignon. Jag har druckit det här
vinet flera gånger tidigare och jag kan inte direkt säga att det har utvecklats
särskilt mycket de senaste åren, däremot tyckte jag att det kändes lite stumt,
kanske rent av knutet. Mer tid? Mer luft?
Ett vin om verkligen imponerade på mig och de allra
flesta andra, var den fullkomligt förträffliga 1986 Pinot Noir från Maycamas Vineyards uppe i Mount
Veeder i Napa Valley som vi nu hade fått svalt serverad i vida pinotglas. Det
här var sannerligen inte ett vin jag väntade mig och med tanke på vinets
tydliga mognad (det var fortfarande vitalt till sin friska och saftiga röda
frukt, som var klassisk men mer amerikansk än burgundisk) kunde det inte röra
sig om ett vin från mer än en handfull producenter. Min gissning gick till
Calera Wine Cellars, eller möjligen Au Bon Climat. Men nu var det inte så, det
kom från ett av de mest besynnerliga ursprungen för Pinot Noir i Kalifornien –
och vinet var helt magnifikt, helt ärligt en av mina egna favoriter för
kvällen.
Till favoriterna kunde jag däremot inte sälla den i min
gom övermogna och för gamla 1961 Château
Croizet Bages från Pauillac, som jag tyckte var intorkad och slapp och
säkert för över tio år sedan hade vikt ner sig. Det är alltid roligt och
lärorikt att prova gamla viner, men gränsen mellan okej och passé kan vara
hårfin. Nej, det här vinet var lite för långt gånget för min smak.
De fyra röda
vinerna i den här spretiga men högintressanta serveringen matchades med en
kvartett danska ostar som var gjorda i lite olika stilar. Tyvärr missade jag
namnen på dem – ibland fastnar jag bara rätt i njutningen utan att ta noteringar
eller ens koncentrera mig på detaljerna.
Desserten var både vacker, god och lite annorlunda. En
len panna cotta av vit choklad i
botten på en liten skål, därpå en klorofyllmättad granité av grönsaker och
örter.
Vinet därtill var klingande rent fruktigt, friskt och
mineraliskt och alldeles förtjusande fint balanserat av en ljuvlig sötma. Att
det var Riesling rådde det ingen tvekan om, heller inte att det var tyskt och
med allra största sannolikhet kom från Mosel. Men det var inte så sött att man
fick en känsla av ett tydligt botrytisvin, så intensivt och tropiskt rikt
fruktigt var det inte, dessutom kunde man skönja en liten mognadsnyans i
doften. Vinet kom från Fritz Haag, denna magiker, och var
en 2000 Riesling Auslese Johannisberger
Juffer Sonnenuhr. Det passade lika bra på egen hand som till desserten och
de efterföljande mignardiserna. Tack för den briljanta avslutningen på
måltiden.
Avslutning? Nja, inte riktigt – det serverades faktiskt också
en magnum 1990 Salon Blanc de Blancs
Brut från Salon, en champagne som var riktigt god även om jag inte hör
till dem som blir till mig glädje över Salon, men den 1985 Salon Blanc de
Blancs Brut ur magnum jag drack ett par dagar tidigare måste jag ändå medge var
en exceptionell champagne.
Salon eller
inte, min lusta hade istället väckts av ett par drycker som jag i allra högsta
grad är väldigt mycket mer förtjust i, nämligen klosterlikörer!
Den första var
mörkast i färgen, läckert kryddig och påfallande söt med en härligt värmande
alkohol. Av tiden hade etiketten sargats, men man kunde uttyda ”Munklikör” på
svenska, vilket var intressant eftersom flaskan hade tagits med av en fransk
sommelier. Det visade sig att han hade köpt ett parti av äldre flaskor som hade
tappats av svenska Vin- och Spritcentralen, därav det svenska namnet. Formen på
flaskan avslöjade att likören var en Bénédictine
DOM, och det unika var att den var tappad på 1960-talet. Hur god som helst.
Men den likör
jag själv fastnade för, med både ett och två och till och med tre glas av, var
en Chartreuses Jaune Tarragona 1966-1973 La Fabiola
från Les
Pères Chartreuses, som var vackert gröngyllengul, stor och underbart
kryddig i doften, blommig och fruktig och lätt karamellig, och såklart med den
komplexa mognad som bara äldre tappningar från Tarragona har. Det här var en
värdig avslutning på den trestjärniga magnummiddagen på Geranium.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar