Jag har nog världens roligaste jobb, eller liv, eller
både och kanske jag borde säga – för jobb och liv är detsamma för mig. Sånär
som en och annan tristess i livet, sådana som alla har, känns faktiskt alla
dagar bra. Framför allt eftersom jag innerligt älskar det jag gör, men också
för att jag träffar så många roliga, trevliga och inspirerande människor och
för att jag genom dem och deras kunskap och historier får lära mig så otroligt
mycket. Den här dagen var just en sådan, med två fantastiska vinproducenter på
besök.
Eftermiddagen
tillbringade tillsammans med ett fyrtiotal vänner och kolleger och min gode vän
Paul Roberts, master sommelier med
ett imponerande förflutet på de trestjärniga The French Laundry och Per Se, men
därefter manager på först Bond Estate och sedan 2012 den enastående firman
Colgin Cellars. Det var med Colgin Cellars den här eftermiddagen började.
Historien för Colgin Cellars tog sin början 1992 då den inom konstauktionsvärlden
verksamma Ann Colgin, med ett allt växande intresse för fina viner grundade sin
egen vinfirma och gjorde 175 lådor av Cabernet Sauvignon Herb Lamb Vineyard.
Idag är firman lokaliserad högt uppe i det bergsområde som heter Pritchard Hill
i östra Napa Valley och jag håller dem som en av de allra bästa producenterna i
Napa Valley.
Det första vinet vi provade från Colgin Cellars var 2012 Cariad, en cuvée av ungefär 50
procent Cabernet Sauvignon och resten Merlot, Cabernet Franc och lite Petit Verdot
som till liten del köps från Thorevilos Vineyard som ägs av den hyllade odlaren
och vinproducenten David Abreu.
”Den här
vingårdens jord är sprungen ur gammal flodbäddsjord av ungefär samma typ och
sammansättning som i Péssac-Léognan, men med den avgörande skillnaden att
vingården ligger högt upp i bergen”, säger Paul och betonade att man inte alls
har någon ambition att odla och producera ett vin som är inspirerat av vinerna
från Péssac-Léognan.
”Vi vare sig kan
eller vill, vi gör det bästa vin vi någonsin kan från de vingårdar som vi arbetar
med”, säger han.
Samtidigt är
vinet faktiskt påfallande likt vinerna från Péssac-Léognan, det har en mörk och
tät men inte söt bärfrukt som har en utsökt komplexitet av tonerna av grafit
och ceder. Smaken är medelfyllig, djup och intensiv men på inget sätt mättad av
frukt, det har en superfin tanninstruktur och en livlig mineralitet som bidrar
till vinets stora finess. Årgången är fantastisk, en av de bästa man har sett i
Napa Valley på mycket lång tid.
”Vi har varit lyckligt lottade med en trio av
fantastiska årgångar, 2012 och 2013 och nu senast 2014”, säger han.
Det fanns
ytterligare en dimension av frukt och intensitet i 2010 Cariad, vilket till liten del beror på att man i den här
årgången hade lite mer Merlot, som Paul berättar också till viss del jäses
direkt i ekfaten, någon som kan ge en känsla av ökad densitet samtidigt som
ekfaten integreras lite bättre.
”Visst var 2012
en lite varmare årgång än 2010, men jag tycker att 2010 har gett viner med en
något större och mer intensiv parfym och det är nog mest det som bidrar till
att vi upplever 2010 som en yppigare årgång”, förklarar han.
Det här vinet
har en lite fastare och mer noterbar tanninstruktur, det är i grunden lika
mineralisk men frukten möter inte upp strukturen på precis samma sätt som i
årgång 2012, något som Paul också förklarar med att vinet just nu har börjat
knyta sig.
”Vinerna från
Napa Valley mognar lika bra som de i Bordeaux, men på ett annat sätt, bland
annat för att vi har mycket mer solljus som ger tjockare skal och mer fenoler,
men också för att våra viner redan från början får mycket mer fruktighet och
koncentration”, säger han.
”Medan
bordeauxvinerna utvecklar en slags örtig nyans med mognad får vinerna från Napa
Valley en lite rikare kropp med ålder, men efter ungefär 15 års flasklagring
har vinerna utvecklat karaktärer som gör dem svåra att skilja från varandra”,
lägger han till.
”Jag är helt
övertygad om att vi göra lika bra och lagringsbara viner som i Bordeaux, men
våra viner är kanske lite mer lättillgängliga som unga jämfört med vinerna i
Bordeaux”, säger han.
”Jag upplever ofta en slags kryddighet och pepprig nyans
i vinet från IX Estate, vilket troligen finns där eftersom vingården är omgiven
av en vegetation bestående av bland annat örtkryddor som salvia, lavendel och
timjan”, förklarar Paul och lägger till att vinerna också alltid får en tydlig
tanninstruktur.
”Odlar man
Cabernet Sauvignon uppe i bergen i Napa Valley och inte får viner med tydligt
tanninstruktur, då odlar du troligen ingen bra cabernet”, säger Paul och ler.
Vi fick två
årgångar av det cabernetdominerade vinet, med 2012 IX Estate Red Wine som det första. Det är djupare, sötaktigt fruktig, elegant och
fint parfymerat med en liten nyans av just den kryddighet som Paul pratade om.
Tanninerna är tydliga, men det är viktigt att betona att de är fint polerade
och ger vinet en riktigt fin munkänsla.
”Tjugohundrasex
är en årgång som ligger någonstans mitt emellan hur jag skulle beskriva 2012
och 2010, det var varmt men aldrig för varmt, det svalt men aldrig för svalt”,
säger han.
Vinet är
förvisso fortfarande väldigt ungt och drivet av sin frukt, men det finns något
mer subtilt och till och med lite mer aromatiskt och kryddigt i 2006 IX Estate Red Wine. Tanninerna
finns där i ungefär samma omfattning, syran och mineraliteten är också ungefär
densamma, men det är parfymen och den mer finstilta munkänslan som skiljer
vinet från den sex år yngre 2012:an. Båda vinerna är utsökta, men min röst
faller på 2012 om jag tvingas att välja bara ett vin.
”Solen är vår största tillgång i Napa Valley, men det kan
också vara vår svåraste fiende”, säger Paul Roberts när han presenterar
dalgången och dess viner. Han berättar vidare att den lilla dalgången
(18 300 hektar stor, sett till vinodlingsareal) oftast förknippad med just
solen, men att man har en omfattande och komplicerad geologi (över 50 olika
jordtyper, vilket är det mest omfattande för en vinregion i hela världen) och
att man måste särskilja odlingarna på dalbotten och de på sluttningarna och
högt upp i bergen.
”Vi kan inte
göra Côte-Rôtie eller Hermitage, vi kan inte göra Grange eller Hill of Grace,
men vi är övertygade om att vi kan göra riktigt fina viner av den Syrah vi
odlar i en liten del av vingården som är lite svalare”, säger Paul och
förklarar att man arbetar lite annorlunda vid framställning.
”Bland annat
jäser vi i öppna tankar, vi gör pigeage mer än remontage och vi använder oss av
228 liter stor burgundiska fat snarare än de 225 liter bordeauxfaten vi
använder till cabernetvinerna”, förklarar han.
Vi hade också
två årgångar av firmans syrahvin, med 2012
IX Estate Syrah som de yngsta. Det här är ett fantastiskt gott vin med stor
parfym, mörkt och intensivt till frukten och med en fin och mycket typiskt
köttig och pepparkryddig karaktär som komplement till frukten. Det här vinet är
inte lika tanninstint som cabernetvinerna, men det har fortfarande en riktigt
seriös struktur.
Jag föll faktiskt
lite mer för 2011 IX Estate Syrah,
som tack vare den kalla årgången (den kallaste i historien) har utvecklat en än
mer personlig, kryddig (salvia, lakritsrot), blommig (lavendel, violpastill)
och parfymerad doft än den som den förvisso utmärkta 2012:an gjorde. Smaken var
riktigt god den med, den bjöd på en god men inte mäktig kropp, återigen är det
elegans som har format vinet och det hade en fantastisk fin och elegant
eftersmak.
Halvleksvilan ägnades åt en god cheeseburgare och lite
läskedryck, sedan var det dags att kliva på igen för ny match med en annan vigneron, charmerande Laure Colombo från
familjeegendomen Jean-Luc Colombo i Cornas i norra Rhône. Vilken lycka!
Firman har en
historia som sträcker sig tillbaka till slutet av 1980-talet och blev genast
kända och omtalade för sin 1987 Cornas Les Ruchets, men sedan dess har både
vingårdsarealen och vinlistan breddats och fördjupats. Laure Colombo började
arbeta i vineriet sida vid sida med sin far Jean-Luc och mor Anne vid skörden
2010, hon tog successivt över mer och mer ansvar och tog 2013 över helt och
hållet.
Middagen på Rolfs Kök började med ett glas svalt
och charmerande bärfruktigt rosévin, 2014
Les Pins Couchés Rosé av lika delar Syrah och Cinsault med 20 procent
Mourvèdre. Druvorna kommer från vingårdar med kalkstensjord i Provence och
musten har jästs i ståltankar vid låg temperatur. Ett okomplicerat men rätt
lättdrucket och somrigt vin … så här mitt i smällkalla vintern.
Saint-Péray är en mindre känd och med det underskattad
appellation precis söder om Cornas. Härifrån kommer det feta, honungs- och
nötnyanserade vinet 2012 Saint-Péray La
Belle de Mai som görs till 60 procent av Roussanne och 40 procent Marsanne.
Det har sett tio procent nya ekfat under sin upp mot året långa jäsning och
uppfostran i ekfat, men det är egentligen mer nötigt och rostad av jorden och
druvorna (och den nyans av mognadsoxidation den här typen av vin oftast får
tidigt) än av faten. I glaset intill stod en superelegant, läckert blommig och
diskret kryddig 2014 Condrieu Amour de
Dieu, som precis som namnet antyder var gudomligt älskvärd. Att lyckas
förena druvans helt säregna och parfymerat blommiga karaktär och måttliga syra
med en absolut renhet, finess och fräschör och samtidigt fånga granitjordens
stringens och mineraliska struktur är sanna mina ord ingen enkel match. Men det
är precis vad Laure Colombo har lyckats med.
”Med Viognier är
det svårt att fånga syra, mineral och fruktighet i perfekt balans, vinet kan
lätt bli både slappt och tungt, men jag söker alltid fräschör och druvans
blommiga kvaliteter”, säger Laure när vi provar vinet.
Jag är djupt
imponerad och måste genast fylla på vinkällaren på Café Rotsunda med detta
ljuvliga vin!
De vita vinerna serverades till en vegetarisk förrätt, en
ravioli med jordärtskocka, grönkål och bakad grädde (som fått en läckert
karamellig och nötig nyans) och över det revs god parmesanost. Det feta och
salta gjorde vinerna utsökt sällskap – båda vinerna passade bra till, men av
olika anledningar. Jag kunde egentligen inte välja vilket som var bäst, men i
slutändan vann nog ändå vinet från Condrieu.
En intressant detalj i vinlistan hos Jean-Luc Colombo är
att man gör två olika generiska Rhôneviner. Vanligen kommer vintypen Côtes du
Rhône från de varmare vingårdarna i södra Rhône, men här gör man faktiskt en
tappning från främst norra Rhône som har hela 49 procent Syrah i cuvéen (resten
är Grenache). Det gör 2013 Côtes de
Rhône Les Forots till ett vin som till stor del uppför sig som ett syrahvin
från norra Rhône, alltså mörkare frukt, mer stenig mineralitet och även en fin
pepprig kryddighet.
En appellation som alltid har tilltalat mig och som under
mina senaste resor i Rhône alltmer har övertygat mig är Saint-Joseph. Firmans 2012 Saint-Joseph Les Lauves kommer
från branta terrasserade sluttningar i den södra och i mitt tycke bättre delen
av appellationen (intill Hermitage och Cornas) och uppvisar precis allt det jag
uppskattar med Syrah från norra Rhône – en mörk och tät bärfrukt, koncentrerad
utan att vara sötmogen, fint strukturerad av tydliga men fint mogna tanniner
och kittlande granitmineral och med de toner av krossad vitpeppar och
lufttorkat kött som märkligt nog kommer från druvan själv i dessa magra och
förhållandevis svala förutsättningar.
Till sviten av goda röda viner serverades en rosastekt
kotlett av rådjur med en god men kanske något för enbärskryddad korv av rådjurskött.
En kroppkaka fylld med rådjur hörde till, liksom stuvad svamp som med sin
krämiga textur fångade upp varje tillstymmelse till ungdomlig kantighet som
vinerna kunde ha visat – men egentligen inte gjorde det.
Glädjande nog serverades vi två årgångar av firmans
toppvin, med 2012 Cornas Les Ruchets
i det första glaset. Vinet kommer från en liten och mycket brant sydvästligt
exponerad vingårdslott med upp mot 90 år gamla stockar i läget Chaillot.
Framställningen varvar klassiska och moderna tekniker med fullständig
avstjälkning, jäsning i ståltankar med ungefär en månads maceration och en
långt utdragen mognadslagring (20-22 månader) i små ekfat som till lika delar
är nya och ett och två år gamla. Denna tolva har en stor och djupt fruktig
doft, den är elegant och fint nyanserad av både kryddighet och stenig
mineralitet. Trots ungdomen och den ändå ganska massiva tanninstrukturen,
upplevs tanninerna fint polerade och väl integrerade. Det är helt enkelt
vansinnigt gott.
Ändå håller jag 2010 Cornas Les Ruchets som det lite
bättre, finare och mer komplexa vinet. Trots ett större djup skulle jag
beskriva vinet som mer elegant, det bjuder på fina nyanser av grafit och torkat
kött, av både vitpeppar och en mer blommig örtkryddighet och av eken noteras
egentligen mest en känsla. Det är helt vansinnigt gott det här med. Och med den
goda eftersmaken av två utsökta årgångar från Cornas i munnen, kunde jag
summera ännu en dag som bra, minst sagt riktigt bra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar