Moget, det är inte alltid det jag längtar efter mognad när
jag tänker på vin. Visst har jag haft fantastiska upplevelser redan i mitt
tidiga vinliv då jag har hänförts över hur viner har förändrats med ålder, hur
de har antagit dofter som jag inte har upplevt tidigare men ändå har kunnat
härleda till torkad frukt, fin tobak, multna löv, skogsgolv, torkad svamp,
tryffel. Under alla mina nu ungefär 30 år med vin har dessa mogna upplevelser
staplats på hög och egentligen alltid berört mig. Men frukten då, var är
frukten? Det är väl kanske avsaknaden av pigg och livlig fruktighet som gör att
jag oftast inte fullt ut går igång på det mogna. Men det finns ju undantag,
såklart, och utöver upplevelsen att dricka viner från det tidigare Napa Valley
(1950-talet fram till 1990-talets början) är det mogna upplevelser från
Bourgogne som jag allra mest är fullkomligt tagen av. Nu stundade en sådan
afton med nära och kära vänner med Hansa som värd och chef Lang vid grytorna.
Full av förväntan förde jag kvällens första glas mot
näsan, en vackert gyllene honungsfärgad och svagt mousserande dryck, helt klart
en champagne med mognad (mogna äpplen, nybakad brioche, lätt rostade mandlar,
kanderade citronskal) och jag tyckte också att den bjöd på nyanser av
ekfatsjäsning. Med dessa iakttagelser lade jag gissningen på Krug med en ålder
ner på 1980-talet, eller kunde de vara en mogen tappning av Salon? Fel på båda,
men åldern var ungefär rätt, det fick var 1976
Blanc de Blancs Brut från Diebolt-Vallois. Kul, verkligen, jag
mindes helt plötsligt hur vi drack den här champagnen i parti och minut för låt
säga 15 år sedan. Första flaskan vi drack nu var mogen och god, andra var för
övermogen, den tredje var lite friskare. Buteljvariation måste man ta med i
beräkningen när man serverar mogna viner.
Chef Lang hade lagat till lite goda tilltugg till
champagnen, potatisplättar med löjrom och en god terrin som hade tillagats
genom att marinera färsk gåslever i salt, peppar, cognac och portvin och sedan
bakat av den i terrinform vid låg temperatur. Just den stekta potatisytan och
gåsleverns feta och komplexa karaktär gjorde den mogna champagnen helt perfekt
sällskap – mogen champagne kan till och med ha nyanser av just gåslever.
Första vinet till bords bjöd oss på en läxa i att vin
borde förslutas med skruvkapsyl. Det fanns nämligen en lätt oren ton i doften
som fick vinets övriga och mer behagliga dofter att mattas av. Min första
spontana känsla var att vinet var ordentligt moget, att det hade både en
mognadsoxidation och en oren källarton. Det tog bara ett par minuter innan
korklukten tog över. Verkligen tråkigt, vinet därunder var säkert ett bra vin.
Värden öppnade en ny flaska av samma sort, men den var än mer ansatt av den
infekterade korken. Så det blev till att hämta ytterligare en flaska … men tror
du inte självaste fan hade blandat sig i leken och sett till att även nummer
tre var korkdefekt! Så livet för tre flaskor 1971 Montrachet Grand Cru från den gamla klassiska négociantfirman Camille
Giroud slutade i vasken.
Om detta störde oss alla var vi absolut inte alls
irriterade över hur nästa duo viner uppförde sig. Följande vin var förvisso
också moget med inslag av bakade äpplen, honung, akacia, rostad mandel och
grillad brioche, men det fanns samtidigt något överraskande vitalt och frisk
över detta vin, som jag redan innan föregående vins ursprung hade avslöjats
hade placerat i rätt vingård, men fel ålder. Jag trodde det kom från slutet av
1970-talet, men vinet visade sig vara 1969
Montrachet Grand Cru från Maison Leroy. Ett fantastiskt gott
vin!
Den första rätten var en tartar av pilgrimsmussla på en
bädd av ostronsås och tryffel och till det lite försiktigt rökt kaviar av typen
Avruga. Rätten var god, men jag tyckte kanske att den var lite i smakrikaste
slaget för att helt perfekt matcha vinet.
Vi fortsatte på inslaget spår och även om vinerna var
yngre än det föregående, kändes det inte särskilt svårt att placera in det på
ungefär samma växtplats. Det första av dem, 1999 Montrachet Grand Cru,
hade en livlig mineralisk struktur, en kritig fetma och lite mintig nyans (den
finner jag ofta i viner från Chassagne-Montrachet eller närområdet) och en
svagt nötig nyans som vittnade om någon slags mognad. Jag hittade också ett
elegant stråk av blommighet som jag verkligen tyckte om. Smakmässigt var vinet
medelfylligt men intensivt, rikt men helt torrt och påfallande välstrukturerat.
Om vinet som sådant gjorde mig glad, gladde jag mig än mer åt att det kom från Domaine
Ramonet, en firma vars viner led svårt av oxidationsproblem under
större delen av 1990-talet och en bra bit in på 2000-talet. Det här vinet var
tvärtemot förväntat helt fantastiskt.
Alla viner
serveras alltid blint i vårt sällskap och det åtföljs alltid av djupa och
livliga diskussioner om kvalitet, ålder, ursprung och producent. Det är en
väldigt rolig och lärorik lek, även om vi ofta går rätt fel. Jag kände dock att
vi var väldigt nära vinet intill och så var det med denna lika imponerande,
mintiga, friska och eleganta men mer kalkmineraliskt dominerade 1999 Chevalier-Montrachet Grand Cru
från samma firma, Domaine Ramonet. Vilken makalös revansch för den här från min
sida och tyvärr med rätta skamfilade firma.
Vi serverades nu en god, klassisk och krämigt texturerad bisque av havskräftor med lite mousselin av havskräftsmöret och till
det små spröda smördegsskruvar med cheddar. Soppan som sådan var fantastiskt
god tillsammans med de exklusiva och intensivt smakande vinerna, men den färska
dragon som var garnityr i soppan tog för en liten stund övertaget och satte
vinernas parfym i bakgrunden.
Ibland begriper jag inte hur vin fungerar, hur ett vin
lever och hur och när det dör. Visst förstår jag grundprincipen, att vinet
oxiderar och att frukten torkar in, att dess ursprungliga aromer har en viss
livslängd, att nya växer fram och att vinet till sist inte orkar med längre.
Men hur kommer det sig att en 1947 Clos
de Tart Grand Cru från Mommessin, som 1932 hade köpt
vingården, mitt i alla mogen prakt och jordiga komplexitet fortfarande bjöd på
en formidabelt livfull, djup och rödfruktig och till och med blommig och friskt
parfymerad doft? Vi var alla tagna av det här vinet, som vi först började gissa
på åldrar som 1985, 1978 och möjligen 1964 (min gissning, som jag kanske tyckte
var lite väl vågad). Smaken var silkig och len, tanninerna hade mjuknat med
åren och med det låtit fruktens sötma ta en än mer framträdande plats. Att
vinet stod sig i glaset i långt över en halvtimma utan att vika ner sig var
ytterligare ett bevis på vinets enastående kvaliteter. Kvällens vin om du
frågar mig!
Denna fyrtiosjua
skulle dock inte bli kvällens äldsta vin, vi skulle ner en bra till i
historieböckerna och gjorde det med ett vin som hade en tydligare mognadston
med inslag av torkade fikon, multna löv, torkad svamp och tryffel, samt den
typiska nyans av kolabönor (nästan Coca Cola, jag vet att det låter
superfånigt) som är så typisk för riktigt gammal bourgogne. För gammal var den,
denna unika 1904 Richebourg (på den
tiden var vingårdarna ännu inte klassificerade som premier crus eller grand crus)
från den berömda och kultförklarade vinsamlaren Dr Barolet, som köpte
hela fat av fina viner och lät buteljera under egen etikett. Det vore en lögn
att säga att vinet var piggt och vitalt, men det denna 111-åring var på inget
sätt för trött och den stod sig till och med väl i glaset under den halvtimma
jag hade kvar av vinet.
Den rätt vi serverades till dessa äldre viner var en
krämig risoni (som en risotto, men av
pasta) med kungskrabba och tryffel. Skaldjur och röda viner hör inte direkt
till den uppenbara kombinationen mellan mat och vin, men tack vare risonins
krämiga textur och vinernas lena struktur, fungerade den här kombinationen
utmärkt.
Det kom ytterligare en rätt som inte direkt kändes
självklar, den var god men kanske inte helt perfekt till vinerna eftersom
såsen, som var smaksatt med anis och Pernod, var lite för aromrik och med det lade
sig över vinernas subtila karaktärer. Till denna sås hörde spenat, som jag
själv aldrig använder så jag lagar mat till vin, och smörstekt kalvbräss.
Med nästa servering tog vi oss till den fina årgången
1985, men vi höll oss kvar i Bourgogne. Vinet i vänstra glaset var det
ljusaste, det var också det mest eleganta. En viss mognad noterades, men
frukten var pigg och aromatisk, toner av söta vildhallon och solmogna
jordgubbar dominerade doftregistret tillsammans med en ljusröd blommighet och
en uttalad kalkstensmineralitet. Samma upplevelse i den sirliga, eleganta
smaken och jag kände instinktivt att vinet kom från Chambolle-Musigny och
producenten Domaine Comte Georges de Vogüé, vilket var rätt. Med det kunde
jag lätt placera vinet som 1985 Musigny
Grand Cru. Fantastiskt gott!
Vinet intill var
något mörkare, djupare fruktigt, lite fylligare och med en smak som dröjde sig
kvar längre. Det var nog den parfymen, blommigheten och den yppiga doften som
fick mig att tänka på firman Domaine Robert Groffier et fils, och
den gissningen föll i rätt jord. Med det och vinets kropp, som jag uppfattade
fylligare än hur deras Bonnes Mares Grand Cru skulle ha varit, placerade jag
vinet som 1985 Chambertin-Clos de Bèze
Grand Cru.
Ankbröstet var perfekt stekt, rosa och saftigt, och det
serverades på en bädd av en smakrik kräm av karljohansvamp och till det lite
hastigt blancherade brysselkålsblad. Såsen var kokt av ankfond och bjöd på en
god fyllighet och en (för vinerna kanske lite väl) uttalad arom och mild sötma
av apelsin.
Vi serverades också ett bröst av ripa som hade bakats in
i ett blad av savojkål, till vilken en riktigt god klassisk gräddig sås av
stenmurklor hörde. Det här är klassisk mat som passar bourgognevinerna perfekt.
Lite lingon till gjorde att vinernas fortfarande livliga rödfruktighet
speglades.
Jag var helt säker på att det första nyserverade vinet
kom från Domaine de la Romanée-Conti, det hade verkligen den typen av delikat
gräsig nyans och intensiv parfym som jag alltid finner i deras viner. När vi
fick avslag på den gissningen kunde jag bara tänka mig Domaine Dujac och kanske
än mer troligt Domaine Leroy som avsändare till vinet och det var den senare
firman som gav rätt. Den fina gräsigheten kompletterades av en intensiv men
mycket elegant arom av körsbär och tranbär. Vi var alla väldigt förtjusta i
denna 1985 Clos de Vougeot Grand Cru,
som hade en utsökt fyllighet, struktur och elegans.
Vinet intill var
djupare och något mer mörkt fruktigt och det hade en fantastiskt fin parfym med
stort inslag av körsbär, tranbär och rosor och eftersmaken var också längre i
det här vinet. Jag var lite vilsen i mina gissningar, men när facit på
producenten kom, Domaine René Engel, kändes det självklart – vinerna från den
här idag inte längre existerande domän har alltid en enastående parfym. Vinet
var deras 1985 Clos de Vougeot Grand Cru,
såklart.
Därefter serverades en fint stekt rensadel på en krämig puré av jordärtskocka (en rotsak
som i de flesta skepnader matchar bourgogneviner perfekt). Dock tyckte jag nog
att svartvinbärssåsen hade en lite för dominant och söt doft och smak av vinbär
för att helt perfekt matcha de elegant fruktiga vinerna.
Uppenbarligen hade vi något yngre årgångar i nästa
uppsättning av viner och det första av dem var en superhärlig, elegant och
komplext stjälknyanserad 1995 Clos Saint
Denis Grand Cru från Domaine Dujac som flera av oss till
en början tog som en Romanée-Saint-Vivant från Domaine de la Romanée-Conti.
Vinet var spänstigt, mineraliskt och sensuellt texturerat och smaken var
förunderligt silkig och elegant. Det är alldeles för sällan jag dricker de goda
vinerna från Domaine Dujac, jag måste göra en drastisk förändring på det. Jag var
i och för sig väldigt förtjust i vinet intill, 1995 Grands Echézeaux Grand Cru från en firma som jag faktiskt inte
alls var i närheten av att gissa på, Domaine Mongeard-Mugneret, men det
kunde inte mäta sig med vinet från Domaine Dujac.
En skiva bakad rotselleri utgjorde botten i nästa rätt
och på den låg stekt lammfilé som toppades med en något sötaktig sauterad
schalottenlök och till det en god rödvinssås av lammfond.
Vi fortsatte med en duo av viner, återigen av lite yngre
slag och totalt sett var den här vinserveringen den lite mer imponerande
jämfört med den nyss serverade. Det första vinet bjöd på en stor, absolut rent
fruktig doft med eleganta toner av tranbär, körsbär och söta lingon, till och
med en nyans av blodapelsin och även en kritig ton av jorden. Efter lite
lirkande kom flera gäster runt bordet fram till att det borde vara ett vin från
Domaine
Armand Rousseau, det var rätt, och efter ytterligare lite gissande att
det var deras 1995 Clos de la Roche
Grand Cru. Återigen ett fantastiskt vin som jag verkligen tyckte om.
Vinet intill var
i och för sig inte sämre det, det hade en lite dovare och tyngre doft med ett
stort och förföriskt läckert inslag av sötsyrliga körsbär och vildhallon och
dess textur var precis lika silkeslen och elegant med finstilta tanniner och
god syra. Samma årgång och samma vingård, 1995
Clos de La Roche Grand Cru, men en annan producent, Domaine Ponsot.
Till de sista vinerna fick in en liten tallrik med ost
till vinerna, en god Beaufort och en bit 30 månader lagrad Comté, och till det
lite rostade valnötter och lite plommonkompott. Det serverades också en helt
magisk rätt av en krämig och fint mogen brie med krispiga, lätt söta päron och
ett par ordentliga rasp av färsk tryffel från Périgord.
Ett extravin skulle det också bli och det kändes som det
yngsta och allra mest fruktparfymerade av dem alla, 1995 Clos de Vougeot Grand Cru från den numera helt fantastiska Domaine
Hudelot-Noëllat i Vougeot. Fruktigheten var nästan pinfärsk och saftig,
mängder av syrliga slånbär och körsbär varvades med sötare hallon och därunder
kunde man skönja kalkstensjordens komplexitet. Smaken var medelfyllig, intensivt
fruktig och fortfarande ungdomlig med en fast men fin struktur av tanniner,
mineral och syra.
Efter denna extravagans i vit och framför allt röd
bourgogne serverades nu ett vackert bärnstensfärgat vin som av doften att döma
inte kunde vara något annat än ett botrytisvin från Sauternes. Doften var stor,
intensiv, mättad av söt torkad frukt, saffran, knäck och karamell och smaken
var precis lika koncentrerad och ljuvligt söt. Det Hansa hade serverat var
inget mindre än 1976 Château d’Yquem,
som tillsammans med 1967 är en av de godaste årgångar jag har druckit härifrån.
Det söta vinet ledsagades av en väldigt god dessert,
gjord av ljus choklad från Valrhona med passionsfrukt, citrus och hasselnötter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar