La Bocca är en
restaurang på Kommendörsgatan på Östermalm i Stockholm. Den öppnade i maj 2017
i den lokal som tidigare huserade Jürgen Grossman och hans ambitiösa restaurang
GQ. I sin nya skepnad har man moderniserat och lättat upp inredningen, även
öppnat upp köket och såklart helt ändrat sin gastronomiska inriktning – nu är
det italienskt av elegantare snitt som gäller.
Det italienska
inslaget till trots var det en härlig champagnelunch som skulle avnjutas här,
detta med anledning av att Jean-Marc Lallier-Deutz från champagnehuset Deutz
i byn Aÿ var i stan för att visa upp sina champagner.
Vi inledde
lunchen med NV Brut Classic serverad
ur dubbelmagnum – en utsökt champagne ur ett flaskformat som lockar till
kalasstämning. Av firmans ungefär 2.3 miljoner flaskor stora årsproduktion
utgör den här goda instegscuvéen cirka 80 procent av detta, ungefär det
förhållandet med den årgångslösa cuvéen jämfört med årgångsvinerna och
toppcuvéerna ser man hos de flesta champagnehus. Här hos Deutz är det
årgångslösa vinet en cuvée av ungefär lika delar Chardonnay, Pinot Noir och
Pinot Meunier som kommer från 30 olika byar, vissa av dem klassificerade som grand cru. Framställningen innefattar
omkring 90 olika basviner, i just det här specifika vinet till ungefär 60
procent från årgång 2014, samt ett 20-tal olika viner från 2013 som har fått ge
cuvéen ett extra djup. Det är en riktigt god och lättdrucken champagne med en
fin nyans av både gula och grönröda äpplen, en ton av nybakat bröd och med en
elegant frisk och helt torr smak.
Medan de två första champagnerna serveras berättar
Jean-Marc att den nyligen skördade 2017 är en påtagligt besvärlig årgång, en
riktigt mardröm om man ska ta honom på orden, till följd av fukt som drabbade
vingårdarna med mjöldagg och botrytis som följd. Det lär väl visa sig så
småningom i framför allt få årgångschampagner från 2017.
En annan årgång
som var knepig är 2011, som också krävde en omfattande sortering av druvorna
för att ge ett vin med absolut renhet. Den 2011
Blanc de Blancs vi fick serverad intill den charmiga årgångslösa
standardcuvéen var förvisso ren, men jag upplevde den väldigt återhållen och
knuten, nästan lite örtig som att druvorna inte hade nått fullständigt mognad.
Med det fick jag faktiskt en känsla av att den var något gles, särskilt i
förhållande till sin påtagligt strama smak och kritiga mineralitet. Visst var
det en helt okej champagne, men den övertygade inte så mycket som jag hade
hoppats på, vän av vinstilen blanc de
blancs som jag är. Kanhända blir det något vettigare av den här om fem till
sex år, helt uppenbart är det ett vin som är för ungt för full njutning idag. Druvorna
kommer från ett flertal vingårdar, allra mest i byarna Les Mesnil-sur-Oger,
Avize, Cramant, Chouilly och Vertus i Côte de Blancs.
Till de två första champagnerna serverades en god
pastarätt, runda raviolis (de var en aning underkokta) som var fyllda med
hummer och serverades med en läckert smörig sås, lite friterad morot och en
olja av ruccola och basilika. Jag hittade också ett par blad av shisokrasse –
en ört som förvisso är god men alltför dominant för eleganta viner som
champagne.
Champagnehuset Deutz grundades 1838 av den då 29-årige tyska
entreprenören William Deutz som hade rest till Champagne och blivit förtjust i
området, landskapet och det han upplevde. Han slog sig därför ner i byn Aÿ,
köpte vingårdar och började göra champagne. Han var mycket hängiven kvalitet
och tillsammans med sin affärspartner Pierre-Hubert Geldermann vann de snart
ett gott rykte för sina champagner.
För att fira
sitt 180-årsjubileum lanserar man nu i år en helt ny toppcuvée som görs
uteslutande av Pinot Noir från de två första vingårdar man köpte 1838, La Côte
Glacière som ligger alldeles ovanför vineriet och Meurtet som ligger en liten
bit bort. Stockarna är idag omkring 50 år gamla, vilket bidrar till lite av det
djup som denna 2010 Hommage à William
Deutz redan bjuder på (en liten parentes, det är med det här namnet man
presenterar champagnen, men på etiketten är
Parcelles d’Aÿ och Pinot Noir
mycket tydligare angivna). Det här är ett skolexempel på Pinot Noir, röda
vinteräpplen och en liten nyans av röd citrus möter upp en fin briocheton och
den medelfylliga, ganska rika och fruktiga smaken bekräftar också druvsorten.
Visst är ett förföriska gott, rikt och djup i en matig stil, men det finns gott
om finess och eftersmaken är absolut torr (man har en dosage på 8.5 gram per liter). Några vänner vid bordet menade att
det fortfarande är lite knutet, men även om så är fallet är det här underbart
gott.
”Att vi gjorde
just det här vinet beror på en cuvée av Pinot Noir från de här vingårdarna som
vi gjorde 1975 för att ha som reservevin, vi tappade vinet på magnumbuteljer
och glömde faktiskt bort dem helt”, berättar Jean-Marc och skrattar och säger
att det blev väldigt positivt överraskade över kvaliteten och karaktären på
vinet när de till slut hittade flaskorna.
”Det gav oss
till slut inspiration att göra en toppcuvée på temat någon gång och hade vi en
fin anledning att göra det”, fortsätter han och lägger till att det tyvärr bara
blev 6 000 flaskor, till hela världen!
Rätten till den här champagnen var en halstrad ryggfilé
av torsk, riktigt fint smaksatt och tillagad, som serverades med krispiga gröna
ärter och en kräm av pumpa med en fin smaksättning av zest av apelsin. Allt var
gott, men jag tyckte att det var lite väl mycket av den söta pumpakrämen, som
lite grand tog över champagnens eleganta och inte alls söta frukt och istället lyfte
syran och stramheten något i vinet. Det hade blivit lite bättre om man hade höjt
syran i purén med citronsaft, då hade mötet med champagnen blivit mer balanserat.
Med detta lilla gnäll måste jag säga att rätten som sådan var god!
Det skulle också bli en champagne med mer tydlig komplexitet,
2006 Cuvée William Deutz, som är en
cuvée av cirka 70 procent Pinot Noir och 30 procent Chardonnay som efter assemblage och den andra jäsningen har
lagrats tio år på sin jäst innan dégorgering.
Här möttes näsa och gom av en större intensitet och komplexitet jämfört med den
i de tidigare vinerna. Jag hittade en större brödighet, mer mogna äpplen och
även mer av svenska röda vinteräpplen och en liten ton av nougat som vittnade
om den första mognaden, dessutom en liten ton av gul stenfrukt som enligt
Jean-Marc kan förklaras av den lite rikare frukten i den här årgången. Doften
var dock en aning lite yngre i känslan än vad smaken var, men det var
fortfarande ett vitalt och spänstigt vin med en stor fräschör och helt torr
finish.
Den här
prestigecuvéen har man gjort sedan 1961 och produktionen ligger idag på
någonstans mellan 15 000 och 30 000 flaskor om året, plus den eleganta
rosa versionen man gör betydligt mindre av.
Till prestigecuvéen fick vi en liten men mer smakrik rätt
än till det tidigare champagnerna. Det blev en prefekt krämig risotto kokt av
kalvbuljong och parmesanost och garnerad med smörstekt kalvbräss och lite
olivolja. Det gick alldeles utmärkt, kombinationen var helt perfekt!
Fredagens lunch var bestämd till den fantastiskt trevliga
restaurangen Agnes på Kungsholmen,
en restaurang med ett underbart matkoncept där man ofta kör sharing, små rätter som delas vid
bordet. Också den här lunchen stod det mousserande vinet i fokus, men nu genom
firman Dopff au Moulin i Riquewihr i Alsace, en firma som grundades
redan 1574 och därför har en hel del gott på sitt samvete.
Av allt de bra
de har gjort är rollen som pionjär inom framställning av mousserande viner,
Crémant d’Alsace, bland det mest framstående. Av firmans ungefär 1.6 miljoner
flaskor om året står idag det mousserande vinet för knappt hälften. Och att det
är så beror på att man tidigt faktiskt köpte druvmust från Champagne för att
göra mousserande viner hemma i Alsace. När vinlagarna började formuleras och
man skapade ursprungsskydd fick man inte längre göra så, istället började man
göra mousserande viner av Sylvaner och Gewürztraminer från vingårdarna i
Alsace. Just det blev inte särskilt bra, därför utvecklade man idén och
fokuserade istället på att göra vinerna av druvor i den burgundiska familjen.
Vi öppnade
lunchen med deras instegsvin, NV Crémant
d’Alsace Cuvée Julien som är en
cuvée av Pinot Blanc och Auxerrois som efter flaskjäsningen har mognat i två år
på sin jästfällning innan dégorgering
– faktiskt en ovanligt seriös filosofi för vintypen. Vinet är gott, rent och
citrusfruktig i en förvisso inte alltför djup och komplex stil, men lättdrucken
och absolut fräsch.
Till det här vinet serverades först lite tilltugg i form
av en elegant lufttorkad skinka med en väl avvägd sälta som matchade det mousserande
vinets syra fint, därtill boquerones
och lite grillat bröd.
Därefter serverades vi en god tartar av havskräfta med en
fint blommig karaktär av körvel och med en liten kryddig ton av färsk sticklök
och sojasås.
Nästa lilla rätt var en sashimi av färsk hamachi (en tonfisksläktning) som var riktigt god
och mjäll i texturen, som serverades med en tomatröra och krispigt bröd. Gott,
såklart, och rätten passade bra till det fint fruktig crémantvinet.
Vi fortsatte lunchen med ett par nya mousserande viner.
Den första var deras 2014 Crémant
d’Alsace Wild Brut, också det en cuvée av Pinot Blanc och Auxerrois som
efter nästan tre års lagring på jästen har slutkorkats utan tillsats av dosage, således ett totalttorrt och
stramt vin. Frukten är lite djupare och mer intensiv än i instegscuvéen, toner
av ljus persika, feta citronskal och även den typen av jordig nyans som många
naturligt jästa viner har.
Vinet intill
hade också det jordiga inslaget och denna NV
Crémant d’Alsace Brut Natur Bio, görs av druvor som man köper eftersom man
inte har någon certifierad ekologisk odling i sina egna 70 hektar stora
vingårdar. Det här är en cuvée från årgångarna 2011 och 2012 och till ungefär
lika delar av Auxerrois, Pinot Blanc, Pinot Gris och Pinot Noir. Inte heller här
lägger man till någon dosage, men det
här vinet är både smakrikare och fruktigare så det känns faktiskt en liten
aning sötare.
Till dessa två crémants njöt vi två nya rätter, en
halstrad pilgrimsmussla med en smakrik hollandaisesås, som jag i och för tycker
borde ha haft en större citrusfräschör med tanke på de viner som serverades
till, men som fick ett förlåtande sällskap av riven vintertryffel.
Alldeles därpå serverades kokta knivmusslor, elegant och
påfallande mycket havssmakande och i all sin enkelhet serverade med sin buljong
och lite grillat bröd. Hur gott som helst och just musseldoft- och smak passade
helt perfekt till de lite jordiga mousserande vinerna. Bravo!
Vi serverades också två lite mer nymodigheter sett ur vad
Alsace är, två mousserande viner av Chardonnay, en ovanlig druvsort i Alsace
men som Dopff au Moulin har 11.00 hektar av. Av lunchens alla crémants var 2014 Crémant d’Alsace Chardonnay den
allra finaste och mest komplexa, också den jag upplevde hade fetast kropp och
störst mineraliskt uttryck. Frukten drog åt gult äpple och citrus, men det
fanns också en nästan jordrostad nyans på så sätt som vita bourgogner kan ha.
I glaset intill serverades
en version av chardonnayvinet som är gjort på precis samma sätt med som har
buteljerats utan någon tillsats av svavel. Denna 2012 Crémant d’Alsace Chardonnay Brut Natur Sans Souffre, som man
gjorde första gången 2012, skiljer sig dock en hel del åt på flera punkter. Mest
uppenbart är en djupare halmgul färg, typiskt för både ålder och osvavlade
viner, men doften är också djupare och lite dovare med nyanser av mandelmassa
snarare än frisk äppelfrukt, dessutom lite jordig och kryddig och med det en
aning komplex. Jag föredrog den vanliga
versionen, men till pilgrimsmusslan och än mer den tillhörande tryffeln växte
det osvavlade vinet betydligt.
Huvudtemat hade varit mousserande viner, men vi
serverades också fyra årgångar av firmans finaste riesling vin, från grand cru Schoenenbourg som ligger
intill vineriet, en fint sydlig exponerad vingård intill vineriet där man äger
flera lägen om totalt nio av vingårdens totala areal om 53 hektar.
Vi började med
en ung, stram och återhållen men absolut ren, citrus- och persikofruktig 2014 Riesling Grand Cru Schoenenbourg,
som har en underbar mineralisk klang men för närvarande är ganska knuten och
blyg. Ett par års lagring är det som krävs för att vinet ska blomma ut.
Även om årgången
var besvärlig och man fick ut omkring 20 procent lägre skörd än vanligt visar
sig 2011 Riesling Grand Cru Schoenenbourg
riktigt bra och är mer öppen i doft och smak än vad vinet från 2014 är. Trots
att vinet serverades ur magnum bjuder det redan idag på en liten mognadston,
vilket är att vänta av årgången men kanske inte flaskformatet, och man noterar
en liten avrundad fruktsötma i slutet av smaken.
Det allra bästa
och till doft och smak mest komplexa vinet var tveklöst 2010 Riesling Grand Cru Schoenenbourg, också den serverad ur magnum
(något man började med 2006). Etienne-Arnaud Dopff berättade i och för sig att
årgången var krävande och att skördeuttagen låg på ungefär hälften mot normalt,
men det vin som buteljerades var underbart gott i sin citrusfriska och persikofruktiga
doft och smak och det var absolut redo att drickas redan idag.
Som väntat hade 2000 Riesling Grand Cru Schoenenbourg
allra mest mognad. En ton av lätt torkad tropisk frukt, en liten jordighet och en
fin nyans av krossad sten bidrog till komplexiteten.
Jag föredrog årgång 2010, det var det allra läckraste
vinet, men till rätten av jordärtskocka var först 2000 helt perfekt tack vare
sin jordiga mognad, men den också något mognadskomplexa 2011 var också riktigt
bra. Rätten bestod av en kräm av jordärtskocka, lite bakade jordärtskockor och
krispiga friterade chips av jordärtskocka. Till det riven vintertryffel.
Slutligen serverades vi en långkokt griskind med friterat
grisöra och en syrad och försiktigt söt rödkål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar