Årets första kalas – mitt i juldekorationer och
efterdyningarna av jul, mellandagsrea och nyår – suget på kalas fanns såklart
där ändå. Den här middagen kom helt spontant, ett par samtal, snabb planering
av en femrätters, Hansa stod för de flesta vinerna, resten skötte sig själv.
Champagne stod
vi över, vi hade ju redan sex flaskor vin på fem personer och dessutom lade jag
till två extra viner … det blir lätt så när jag inspirationen faller på en.
Istället började vi middagen med en sake, Ginnoyorokobi
Diginjo från Ichishima Sake Brewery från regionen Niigata. Det här är en
exceptionell sake, gjord av rissorten Koshitanrei som har polerats hårt till 35
procent, stor och mycket elegant i doften, mjukt fruktig och lite blommig, till
smaken förhållandevis fyllig och fruktig, i texturen silkeslen och fantastiskt
god. Fruktig, men helt torr och med en lång och nyanserad eftersmak. Det är
lätt att förstå att den saken har vunnit guldmedalj efter guldmedalj.
Den första lilla rätten som serverades var en bit av
laxryggen som hastigt hade kryddhalstrats runt om men fortfarande var rå. Till
det en smakrik majonnäs slagen av rapsolja och sesamolja och sedan smaksatts
med sojasås och citron. Garnityr blev forellrom som var marinerad i en dashi.
Jag hade också tagit fram ett vitt vin som skulle precis
lika väl som saken skulle matcha laxen och nästa rätt. För det behövde vinet
vara smakrikt, ha en slags fet textur, det fick gärna var fruktigt utan att
direkt uppfattas som fruktsött och dess syra behövde inte vara direkt påtaglig.
Jag fann det jag sökte i norra Rhônedalen, hos den sedan 2005 (efter ägarbyte)
alltmer stabila och bättre firman Paul Jaboulet Aîné och deras utsökta
och faktiskt inte alls särskilt dyra 2012
Hermitage Le Chevalier de Sterimberg.
Det här vinet görs till två tredjedelar av Marsanne och resten Roussanne
som växer i tre vingårdslotter uppe på berget; Maison Blanche, Les Rocoules och
La Croix. Under den nya regimen har vinerna blivit både mer moderna och täta
och jag noterar emellanåt lite ekfatskryddighet i dem när de är unga. Det
gjorde jag dock inte i det här vinet, som hade fått en halvtimmas luftning i
karaff innan servering men egentligen hade behövt en till två timmar. I glaset
växte vinet successivt, framför allt i djup och fetma, dess frukt drog åt gula
plommon och även lite vax, gissning på Sémillon var därför logisk när den kom.
Med luftningen blev också vinets mineraliska kvaliteter allt tydligare och
först många timmar senare upplevde jag att vinet hade fått den luftning det
behövde. Det här är ett vin att köpa och gärna låta ligga i några och upp till
tio år till.
Till saken och det vita vinet från Hermitage hade jag
lagat en rätt av grillad bläckfisk och grillad avokado som varvades i en djup
skål tillsammans med lite finstrimlad sticklök. Över det slogs en dashi (buljong) kokt av alger, bonito och ponzu (en sojasås med citrus). En enkel men fantastiskt god rätt
som verkligen passade bra till dryckerna.
Så kom vi till den första trion viner som Hansa bjöd på,
alla tre vita och alla av Chardonnay. Men det var så stor skillnad mellan dem
att det måste ha varit olika ursprung. På ett sätt var alla burgundiska, men
det första vinet hade en fruktsötma och en sötaktig ekfatston jag normalt sett
bara finner i vinerna från Peter Michael Winery, Aubert Wines och Kongsgaard,
så min gissning gick till denna trio av fantastiska vinproducenter.
Smakprofilen stämde mycket väl in på dessa tre producenters viner, medelfyllig,
rik frukt men ändå frisk syra och torr eftersmak, en god men inte påtaglig alkohol
och en lätt vaniljsöt men inte rostad eller bränd ekfatskaraktär. Men min
gissning var fel, därför tog jag mig till den enda tänkbara alternativa
producenten, Marcassin Vineyards, som har grundats och fortfarande drivs av
vinmakaren Helen Turley och hennes man John Wetlaufer. Där blev det rätt,
återstod bara årgången. Då vinet upplevdes ungt och fräscht trodde jag vi hade
ett vin som vara fem till åtta år gammalt, som mest, men det visade sig att
vinet var en aning äldre än så, 2005
Chardonnay Marcassin Vineyard från Sonoma Coast. Ett imponerande vin som
fortfarande är ungt och säkert har åtta till tio års vidare utveckling mot än
mer burgundisk karaktär framför sig.
Vinet i mitten var först lite blygare och mer dämpat i
doften – men det växte långsamt upp och blev allt djupare och fetare. Till
skillnad från sina grannar byggde det mycket mer på mineralitet och kalkfetma
och det hade heller ingen noterbar ekfatskaraktär. Med det och den torrare och
mer påtagligt syrafriska och mineraliska smaken, kunde jag inte få det annat än
ett riktigt bra vin från Bourgogne. Spontant Corton-Charlemagne, för
mineralitetens skull, men med luftningens breddning av kropp och intensitet
kände jag nog att Chevalier-Montrachet kunde vara ett klokare val av plats. Med
elegansen gick gissningen till Etienne Sauzet och åldersmässigt trodde jag en
mineralisk stram årgång som 2008, eller eventuellt 2006. Och det mesta av mina
gissningar var fel, det korrekta svaret var 2002 Montrachet Grand Cru från OIivier Leflaive, en firma som
alltmer imponerar (särskilt sedan 2010) men som redan i början av 2000-talet
gjorde en hel del riktigt bra viner. Min tidigare kritik handlade om att
vinerna saknade kropp och djup, att de var lite glesa. Idag har det kropp, om
än alltid finlemmad och elegant, och de har också en intensitet som mer tydligt
placerar dem i rätt vingård. Det här vinet var fantastiskt gott, 14 år gammalt
och helt utan minst antydan till oxidation. Bara det får sägas bevisa firmans
kvalitet!
Min första spontana tanke var att det tredje vinet kom
från Montrachet, detta tack vare kraften och djupet, dessutom att det var äldre
än vad det var. Jag hade en gissning på 1998, ett år som flera firmor fick lite
botrytis i sina vingårdar, och just det här vinet hade en ordentlig rikedom med
inslag av söta stenfrukter och honung. Dessutom noterade jag en del nya
kryddiga ekfat. Det är dock inte första gången jag tar fel på toppvinet från
John Kongsgaard, och den här gången trodde jag för en stund att 2005 Chardonnay The Judge från Kongsgaard
i sydöstra Napa Valley var en något överdimensionerad och sötmoget fruktig grand cru jäst i helt nya ekfat. Om
smaken var rik, var eftersmaken helt torr på gränsen till stram och även om det
var det största och kraftigaste vinet, var det ett vin med en hel del elegans
också. Vinerna från Marcassin Vineyards och Olivier Leflaive skulle jag våga
lagra vidare, men vinet från Kongsgaard ska nog drickas inom kort.
Helt klart tre pinotviner i den efterföljande
serveringen, lika sett till finess och mineralitet, olika sett till intensitet
och parfymspektrum. I det första glaset noteras en mer solig men elegant
rödfruktighet, en kropp som närmast kan beskrivas som sammetslen och mjukt
texturerar, förförisk och sensuell om man så vill. Jag kom direkt att tänka på grand cru Charmes-Chambertin från Domaine
Armand Rousseau och troligen omkring 15 år gammal, men den gissningen
blev det vara halvt rätt på. Vinet kom förvisso från den här domänen (deras
viner har en säregen parfym), men det var äldre och kom dessutom från grannbyn
Morey-Saint-Denis, 1995 Clos de la Roche
Grand Cru. Super!
Vinet i mitten
var mörkare och både jordigare och lite kryddigare, dessutom noterade jag en
svag nyans av ek i doften. Det var ett helt underbart vin, initialt svalt
serverat och en aning knutet, något som också förstärktes av en tydlig
mineralisk struktur och livlig syra – således borde vinet komma från en syrafrisk
årgång. Den mörka färgen, nyansen av ek och strukturen, fick mig att tänka på
firmor som Domaine Leroy (då borde nog vinet ha varit lite mer stjälkkryddigt)
och Domaine Dugat-Py och jag trodde nog att vinet var ungefär lika gammalt som
vinet från Domaine Armand Rousseau. Så dök ledtråden upp, ”den största i
Bourgogne” och då föll vingård och med det också producent ner i rätt jord för
mig; 1996 Clos Vougeot Le Grand Maupertui
från en 0.93 hektar stor lott högt upp i vingården och djupet i vinet kan till
stor del förklaras av att en del i den här vingårdslotten är planterad i början
av 1900-talet. Vinet var signerat Domaine Anne Gros och en intressant
detalj med det är att det här är den första årgången för Anne Gros, som 1996
tog över faderns egendom bara är 30 år gammal. Vilken smakstart!
Doften i det tredje glaset var helt makalös, större än
den i de båda föregående, mycket blommigare, mer intensivt rödfruktig, en hint
av kryddighet och med en komplex jordighet som blandade kalk och krita på ett
nyanserat sätt. Rent spontant tänkte jag på vingården Amoureuses i
Chambolle-Musigny, mest för blommigheten och den rödaromatiska fruktens skull,
men jag fick också en liten vibb av Domaine de la Romanée-Conti. Men som
vanligt var det hela fel, vinet kom inte ens från Côte de Nuits utan från Côte
de Beaune, och då återstod bara producenten Domaine Leroy som
gissning. Där blev det rätt. Men döm om min förvåning när det framkom att det
”bara” var en villages, att vinet
inte kom från Volnay (vilket nu kändes mest rimligt) och att det dessutom var
en svagare årgång. Vinet var nämligen 2007
Pommard Les Vignots, en vingård som ligger uppe på den sydexponerade
sluttningen mot gränsen till Beaune, ett riktigt bra läge för att vara en villages. Det här var ett underbart vin
som med all tydlighet i världen visar att det i Bourgogne är så att producenten
i sig har en totalt överordnad roll över både årgång och läge.
Kalvryggen stektes hel till en innertemperatur på 52
grader och den serverades med smörstekta haricots verts och brysselkål, lite
råstekt potatis samt en smakrik tryffelsås i vilken det verkligen inte hade
snålats på tryffel. En rätt som den här matchar egentligen alla typer av röda
viner och att jag hade valt ett elegantare kalvkött snarare än ett nötkött
eller anka, var just för att rätten skulle gifta sig allra bäst till lite
elegantare viner från Bourgogne.
Jag gjorde repris ostserveringen från Mellandagsrean
föregående vecka. Således blev det ett aprikosbröd med den franska
blåmögelosten St Agur till vilken lite österrikisk aprikosmarmelad och körsbär
inlagda i klosterlikören Chartreuse Verte VEP hörde. Över detta spröda chips av
jordärtskocka samt lite smulad bakad mörk choklad. Återigen gjorde
ostserveringen succé!
Förra veckan blev de halvmogen vintage port till osten,
nu tog jag mig till Madeira för att hitta ett gott starkvin med både oxidation
och fruktsötma. Madeira är ett alldeles i onödan underskattat vin som har
väldigt många användningsområden tack vare bredden i sötma från nästan torrt
till tydligt sött. Till osten hade jag valt den senare smakprofilen, 1990 Malvazia från Vinos Pereira d’Oliveiras,
en anrik producent som grundades 1820 och fortfarande drivs som en
familjefirma. Det här vinet är precis som deras andra viner smakrikt och
fruktigt med en tydlig karamellton och fatkaraktär, men det har också en god
syra (typiskt för madeiravinet) och en otroligt lång eftersmak. Det här var
precis den typ av vin som behövdes till osten.
Summering: 5
gäster, 8 viner och 1 sake samt 25 Riedelglas
1 kommentar:
En fantastisk middag och en upplevelse jag ödmjuk tackar för. Har druckit gammal Sake tidigare och den som bjöds i starten på middagen var bäst av alla jag smakat. Sedan fortsattemiddagen bara till allt högre höjder.
Skicka en kommentar