Det var alldeles för länge sedan de närmaste vinvännerna
samlades på Café Rotsunda för en hedonistisk kväll i vinets och matens tecken. Tyvärr
arbetar alla mycket, många reser ofta och alla verkar ha fullt upp med väldigt
mycket – att få ihop en kväll då många av oss kan är sanna mina ord inte lätt.
Men när det händer, då händer det på riktigt. Så blev det den här lördagen och
med det tog chef AJ Styles ett extrapass på Café Rotsunda, långbordet i
vinkällaren dukades och vännerna dök djupt ner i vinkällaren i jakt på något
gott att dricka. Och det blev en ordentligt hedonistisk kväll och därför blev
den här rapporten lite längre än vanligt.
Kvällens tillställning inleddes som vanligt med ett par
blinda viner i väntan på att alla vänner samlades, men för ovanlighetens skull
var vinernas ursprung minst sagt ovanliga. Det första vinet var förhållandevis
neutralt, som bäst kan man säga att det var något fruktigt och det drog snarare
åt gula russin än frisk frukt och syran var dessutom påfallande låg. Det var nog
inte så konstigt med tanke på vilket vinet var, 2013 Sultanina Blanche Gianaclis Vineyard från Omar Khaggam i Egypten. Jag har druckit flera viner från den här
firman under mina resor i Egypten, det är förvisso landets bästa firma, men jag
kan utan omsvep säga att jag inte behöver dricka deras viner.
Vinet i nästa glas
var däremot ganska gott, fint blommigt och trevligt fruktigt i en ganska aromatisk
men något lågmäld stil och med en fin men inte frisk syra och en trevligt liten
mineralitet. Det kom från Japan och firman Grace Wines, grundad redan 1923, och
var deras 2013 Koshu Private Reserve från
distriktet Yamanashi. En trevlig referensbreddare som definitivt platsar på
bättre restauranger.
Som vanligt började vi kalaset vid chefs table där AJ Styles serverade tre små goda rätter. Den första
av dem var helt fenomenal, det var vi alla överens om. I botten på en liten
kopp spritsades en väldigt god sojamajonnäs, därpå lades fint strimlad grillad
bläckfisk som hade smaksatts med salt, peppar och lite citron och till detta
hörde en väldigt god dressing av saké, yuzu (en påtagligt syrlig men också
aromatisk japansk citrusfrukt) och fruktig olivolja. Lite finhackade salta och
faktiskt salmiakkryddiga alger gav rätten en extra läcker doft och smak. Det
var sensationellt gott och med största sannolikhet en blivande klassiker här på
Café Rotsunda.
Nästa lilla rätt var också superb. Tunna skivor av rosastekt
ankbröst arrangerades på små tallrikar och över detta slogs en smakrik men elegant
dressing av mild olivolja, lite sesamolja, sojasås, rostade sesamfrön och lite
lime. Lite fin kryddkrasse blev ett gott och något kryddig garnityr.
Cat Woman styrde i vanlig ordning upp kalaset så vi fick oss
ett par champagner som riktig och god aperitif. Den första av de tre var
vackert rosafärgad med ett litet gulskimrande ålderstecken, den hade också en
doft som vittnade om mognad och till med en liten nyans av oxidation i den
annars rikliga rödäppelfrukten. Jag tyckte instinktivt om den här smakrika och
fint mogna champagnen, som visade sig vara 1996
Extra Cuvée de Réserve Brut Rosé från Pol Roger.
Den andra
champagnen kom från Louis Roederer och var ljus och kändes lite yngre och
spänstigare. Här fanns en viss mognad, men ingen direkt kännbar
mognadsoxidation, men denna 1996 Brut
Millésime kändes ändå mer mogen än den 1996 La Grande Dame Brut från Veuve-Clicquot Ponsardin som chef AJ
Styles med beröm godkänt sabrerade med sitt långa samurajsvärd. Här var det mer
av ungdomligt fräschör och den årgångstypiska stramheten som präglade smaken
och av de tre tyckte jag själv allra bäst om just den här.
När vi slog oss ner vid det uppdukade långbordet serverades
fyra vita viner blint. Här på Café Rotsunda serveras vinerna i vinpaketet
alltid blinda såvida gästerna inte önskar annat, detta mest för att det är lika
roligt som lärorikt. Med just den här kvartetten hade jag dessutom en annan
anledning till det blinda, jag ville verkligen höra vad gästerna helt ärligt
och utan vetskap om druvsort och ursprung skulle säga om vinerna. Jag hade
hoppats på att de skulle gå vilse i en helt specifik riktning och det var också
precis vad som hände.
Det första vinet
var ett av de lättaste, helt förståeligt eftersom det också hade en alkoholhalt
på bara 12.7 procent. Stilmässigt var det försiktigt fruktigt, ganska ståligt
och mycket elegant, till smaken var det präglat av mineral och frisk syra
snarare än av frukt. Chablis blev den spontana gissning, eller möjligen Grüner
Veltliner av elegantare slag från Wachau. Båda gissningarna var fel, i glaset
hade jag hällt upp 2010 Hana Shinobu
från Diatom
i Santa Rita Hills, ett vin gjort uteslutande av Chardonnay. Det andra vinet
var det lättaste och mest eleganta av dem alla och också det kom från samma
firma och var också en druvren chardonnay, 2010
Miya. Trots en alkoholhalt på 13.5 procent var vinet stramare och ännu mer
ståligt, mineralisk och chablisliknande, det hade också en delikat blommighet.
Kvalitets- och stilmässigt höll jag det likvärdigt med vinet Hana Shinobu.
Diatom är en
högintressant firma som grundades 2005 av vinmakaren Greg Brewer (Melville
Vineyards och Brewer-Clifton) med idén att låta den unika terroiren i Santa Rita Hills visa upp sig genom en serie av
neutralt jästa och lagrade viner av Chardonnay. Alla viner är jäst i
ståltankar, stålfat eller äldre och därmed neutrala ekfat för att inte störa
känslan av druva och ursprung. Till en början gjordes ett antal
vingårdsspecifika viner, men sedan Greg skilde sig och gick in i en ny fas i
livet ändrade han inriktning till att ge vinerna mer filosofiska japanska namn
för att spegla den känsla viner har. Med det slutade han också ange
vingårdsläget och han nämnde dem heller aldrig utanför protokollet.
Det tredje vinet var det som mest stack ut och som troligen
också lurade vännerna till Österrike och druvsorten Grüner Veltliner. I 2010 Hamon var det nämligen en rik på
gränsen till tropisk gulfrukt och till och med en liten släng av botrytis som
tillsammans med en något lägre (men inte låg) syra och en värmande alkohol på
hela 16.0 procent till stor del påminde om ett vin att klassen smaragd från
Wachau. Gott var, såklart, men helt annorlunda mot de andra.
Min egen favorit
och det jag själv tyckte mest påminde om en premier
cru från Chablis var 2010 Kazaoto.
Det var kvartettens mest mineralisk och livfulla vin, det hade en påfallande
frisk syra men också en fint fruktig kropp som skapade en fin balans. Dessutom
hade det den finaste eftersmaken.
Greg har aldrig
haft som ambition att göra viner som vi skulle ta för att komma från Chablis,
men med projektet ville han visa på dalgångens potential, dess terroir och olikheter baserade på de
olika vingårdarnas lägen, och det tycker jag verkligen att han lyckades med.
Projektet var dock litet, allt från 900 till omkring 2 800 flaskor gjordes
av varje vin, men dessvärre lade han ner Diatom efter skörden 2012.
Till vinerna från Diatom hade vi gjort klassiska queneller
av gädda, mald tre gånger på finaste skivan i kvarnen och sedan blandad med
salt, äggvita och rikligt med grädde till en luftig färs som skedades upp och
sjöds i vitt vin och saltat vatten. De lades upp på en bädd av smörsauterade
champinjoner och finstrimlad spetskål och serverades med en riktigt god
klassisk vitvinssås, kokt med fin fond av plattfisk, rikligt med chablisvin
(jag använder gärna vin på nivån petit chablis) och grädde. Enkelt, gott,
världsklass.
När gästerna själva väljer vin och utsätter vännerna blint
för är det ännu roligare för mig. Nu stod två viner svalt serverade i de stora
Bourgognekuporna och en snabb sniff i dem avslöjade att det borde röra sig om
Pinot Noir.
Det första vinet
fick mig direkt att minnas producenten Bas Phillip i Australien, doften var
medelstor men parfymerad av både intensivt solsöta men också friskt syrliga
röda bär, en kryddig stjälknyans och en jordighet som jag tyckte var riktigt
komplex. Smakmässigt var vinet knappt medelfylligt, silkigt texturerat och
friskt med en finlemmad tanninstruktur. Det skulle visa sig vara en helt ny
bekantskap för mig, denna 2013 Stuart
Pinot Noir från Bannockburn Vineyards i Geelong i södra Victoria. Ett riktigt
gott vin.
Vinet intill var
också gott, men det var fylligare och solsötare, förvisso med en fint
uppfriskande syra, men det hade också en liten kryddighet från ekfaten. Det kom
precis enligt min gissning från Sonoma Coast i Kalifornien och var 2013 Sonoma Coast Pinot Noir från Occidental,
den nya firma som Steve Kistler och hans kollega Mark Bixler grundade sedan de
sålt Kistler Vineyards. Även om jag vet att Steve och Mark idag gör mer
eleganta pinotviner på Kistler Vineyards (där de fortfarande också är
verksamma), tycker jag nog att Occidental är ett par strån vassare.
Det dök också upp
ett tredje pinotvin, som jag först trodde antingen kom från Tyskland eller till
och med var gjort av Blaufränkisch från Österrike. Det hade en mörkare frukt än
de andra, men en påfallande frisk syra och dessvärre (i min gom) en lite för
uttalad kryddighet av ekfaten. Ursprunget på detta vin är i sig inte så udda,
Patagonien längst ner i södra Argentina, däremot är det anmärkningsvärt att vingården
med Pinot Noir till denna 2013 Treinta y
dos från Chacra planterades redan 1932, lång innan Patagonien var ett
etablerat vinområde och långt innan Pinot Noir hade vunnit uppskattning utanför
Bourgogne, Champagne och Tyskland. Bakom det här vinet står inga mindre än
ägarna bakom Tenuta San Guido (som gör vinet Sassicaia) i Bolgheri i
Italien.
Köttet köpte jag från min lokala kötthandlare Håkans Kött i
Helenelund. Här köper man det bästa nötköttet i norra Stockholm. Hakan, som han
egentligen heter, tog fram en fantastiskt välmarmorerad ryggbiff, fortfarande
på benet, från en kokviga från Linköping, köttet hade hängt vid strax över noll
grader i nästan sju veckor och det såg helt fantastiskt ut. Det skulle senare
visa sig att det var precis så fantastiskt som det såg ut, det närmast jag kom
att tänka på var riktigt fin wagyu.
Vi hade skurit ut biffen så att vi fick två smalare filéer
snarare än en hel biffstock och AJ Styles stekte dem runt om och lät dem gå
färdigt i ugnen till en innertemperatur på 53 grader. Det skars upp i tjockare
skivor, det smakande himmelskt gott och var kolossalt mört, och serverade dem på
en bädd av högrev som hade kokats i flera timmar med rött vin och rotsaker och slutligen
med ganska mycket svart tryffel. Det blev, som du förstår, en vansinnigt god
och smakrik ragu. Till det hela hörde en kräm gjord av stekt karljohanssvamp
som hade mixats slät tillsammans med lite crème fraiche och anklever.
Den här rätten hade vi skapat utifrån de mer rustika nyanserna
i rotsakerna, tryffeln och karljohanssvampen som vi visste skulle matcha de
komplexa tonerna i de två mogna vinerna från Napa Valley. Det första av de två
kom från Silver Oak Cellars, ett av de verkligt fina nyklassiska
vinhusen, men var inte deras vanliga cabernetvin utan 1987 Cabernet Sauvignon Bonnys Vineyard som kommer från en 1.60
hektar liten lott en bit bortom vineriet. Det här ovanliga vinet gjordes bara
mellan 1980 och 1992 och produktionen var alltid ytterst liten. Doften var
djup, tydligt mogen med inslag av torkad frukt, söt tobak och tryffel, men det
fanns intressant nog också kvar en fin fruktighet som gav vinet en god spänst.
Gott var det, väldigt, det höll alla gäster med om.
Vinet i glaset
intill hade också en hel del fina mognadstoner, men det kändes yngre tack vare
en mörkare frukt med ett lite större inslag av primäraromer, en mer markerad
struktur av tanniner och syra och även en fin mineralisk spänst. I sig var det
inte förvånande, de magra vulkaniska jordarna uppe på Howell Mountain och den
superklassiska hållningen till odling och framställning gör alltid vinerna från Dunn
Vineyards strama och långlivade. I glaset deras 1987 Howell Mountain Cabernet Sauvignon, en klassiker som håller
spänsten och livet kvar än idag.
Det här var inte de enda vinerna på temat Cabernet
Sauvignon, ett gästönskemål om ett klassiskt vin från Bordeaux fick mig att
hämta upp en 2001 Les Forts de Latour
från Château
Latour ur vinkällaren och snabbt som ögat dekantera den. Jag mindes
vinet som fantastiskt läckert, rikt och klassiskt på samma gång, men också att
det behövde tid i karaff för att blomma upp. Så var det också nu, från
vinkällarens 13 grader tog det lite drygt 40 minuter innan vinet hade nått rätt
temperatur och med det och luften också vuxit i doft och smak. Vinet tog oss
med storm, mer klassisk Pauillac än så här går det knappt att bli, ceder och
grafit, mörka bär och tydlig men samtidigt finstämd struktur och med en stor
fräschör. Tio års vidare källarvila på den här är inte fel, men samtidigt är
det fantastiskt gott redan idag.
Temat med bordeauxdruvor fortsatte, men nu med Merlot för
hela slanten genom ett vin jag direkt kände igen med inte placerade särskilt
väl, 2000 Masseto från Tenuta
dell’Ornellaia i Bolgheri. Såklart var den här ungdomen djupare och
tätare i frukten, mörkare och också för den delen, dessutom var vinet fylligare
och hade även en diskret fatnyans kvar. Det är dock något mer nertonat än det
var som yngre, just nu uppför det sig snarare ”kaliforniskt” i känslan, men ger
man vinet ytterligare fem sex års flasklagring blir det nog mer ”bordeauxlikt”
med siktet inställt på Pomerol. Så brukar det kunna bli.
Nästa vin var tydligt
yngre och mer fruktorienterat, men också det väldigt elegant och fint
strukturerat med både god syra och en livfull minerlig ton och en lite
vaniljsöt känsla av ekfaten. I min blindprovningsiver satte jag också det här
vinet i facket med Bordeauxdruvor, även om jag faktiskt tyckte det var
förhållandevis yppigt. Det fanns inte ett enda spår av Bordeauxdruva här,
istället var det Tempranillo för hela slanten, 2007 Pagos Viejos stod det på etiketten på detta vin från
högpresterande Artadi i Rioja Alavesa. Druvorna kommer från ett lapptäcke av
små gamla vingårdslotter runt Laguardia.
Ett av kvällens mest komplexa viner kom från magikern Henri
Bonneau södra Rhône, en av de mest åtråvärda och klassiska
producenterna som jag håller som en av de allra bästa. Den vackert klarröda,
underbart väldoftande 2005
Châteauneuf-du-Pape Cuvée Marie Beurrier bjöd på fint rödfruktiga nyanser
med en skön sydfransk kryddighet och en läcker ton av skogsgolv, på sitt sätt
inte helt perfekt kliniskt ren tack vare jordigheten, men det är just det
senare som skänker vinet en så stor komplexitet. En sötmjuk fruktkropp fyller
munnen och även om syran är måttlig i detta druvrena vin av Grenache och
alkoholen värmer lite i slutet av smaken, finns här ändå en skön fräschör.
Vinet serverades såklart i Bourgognekupa, det allra bästa för eleganta viner av
Grenache.
Nästa servering blev lite fina franska ostar från
osthandlaren Hervé Mons som jag hade köpt inne i Fältöversten hos Sabis, vars
lilla osthörna måste räknas till det allra bästa Stockholm har att erbjuda på
temat. Det blev en uppsättning av Soumatrin, Delice de Bourgogne,
Brillat-Savarin och Camembert som serverades som de var samt Bleu de Causse som
AJ Styles hade slagit ihop till en kräm med lite crème fraiche och skedat upp
på små bitar av ett gott aprikos- och nötbröd.
Till ost serverar vi nästan alltid vita viner på Café
Rotsunda och på en av gästernas önskan plockade jag fram ett riktigt bra vitt
vin från norra Rhône, en vinstil jag själv är väldigt förtjust i och dricker så
ofta jag kan. Det valda vinet dricker jag däremot nästan aldrig, det är
alldeles för svårt att få tag på för det. Dessvärre var den vita 2006 Hermitage från Domaine
Jean-Louis Chave anstruken av kork och även om man fortfarande kunde
uppleva kraften, fetman, mycket av den gula stenfrukten, milda blommigheten,
honungen, de lätt rostade nötterna och mineraliteten, stördes doften av den
orena korken.
Räddningen blev ett
annat vitt vin från norra Rhône, 2010
Saint-Joseph Les Granits från M Chapoutier, ett vin som är så gott
som lika fantastiskt. Karaktärsmässigt följer det precis samma personlighet,
men eftersom det är yngre är det något piggare i frukten och både blommigheten
och fräschören är också något mer uttalad. Vid mitt senaste besök på domänen
stod just det här vinet ut och imponerade stort på mig, även när det dracks
sida vid sida med de vita toppvinerna från Hermitage.
Vi fortsatte med vitt och fick en högintressant
vinupplevelse åt alla håll och kanter. Vin från välkänd producent av kvalitet
vi förväntade oss, vin av topprankad producent vi blev något besvikna på och
vin att mer okänd producent som vi blev mäkta imponerande av.
Det första vinet
var en fantastiskt ren, mineraliskt välstrukturerad och ytterst elegant 2012 Meursault Premier Cru Genevrières från
Domaine Bouchard Père et fils, en
producent som förvisso har lyft sig ordentligt sedan slutet av 1990-talet, men
som med just det här vinet levererade över förväntan. Otroligt roligt!
Nästa vin var i och
för sig gott, det var djupare och mer gulfruktigt, men hade inte alls samma
renhet, stringens och mineraliska struktur som man förväntade sig av vingården
och av producenten. I glaset en 2007
Chevalier-Montrachet Grand Cru, god men inte alls imponerande, från Domaine
Leflaive som numera väldigt sällan imponerar – särskilt inte med viner
med några år på nacken då besvikelse snarare hör till vanligheten.
Däremot var alla överimponerande
av toppvinet i glas tre, det som alla trodde var en Corton-Charlemagne Grand
Cru eller Chablis Grand Cru Les Clos från toppfirma. Det var nämligen precis så
som det här vinet uppförde sig, denna 2013
Chardonnay Alte Reben från gamla stockar vingården Pössnitzberg och den
superbegåvade producenten Erwin Sabathi, en av de allra bästa
vinfirmorna i Südsteiermark i Österrike. Jag har provat vinet många gånger och
i flera årgångar och det är alltid lika magnifikt. Som parentes kan nämnas att
det var det billigaste av de tre!
AJ Styles hade gjort en supergod dessert av äpplen. I botten
på tallriken skedades en sötsyrlig puré av Åkeröäpplen och Ingrid Marie som
hade bakats i ugn med lite honung och sedan mixades tillsammans med lite frisk
körsbärsvinäger. Därpå lite luftig sabayonne med råsocker och god syra och över
de en krämig sorbet av ett par äppelsorter, bland annat Granny Smith (för
syrans skull), Åkerö och Ingrid Marie. För att få lite textur i desserten
strödde vi över lite bakad havre som tillförse lite krisp.
I glaset blev det inget vin, däremot en helt fantastiskt
rent fruktig och god 2014 Iscider Ellenäs
Lobo från svenska Brännland Cider. Cidern görs av
äppelsorten Lobo som har skördats i Ellenäs Äppelgård i Småland, äpplena har
frysts och pressats frysta precis så som man gör ett eiswein och stilmässigt är aromintensitet, syra, sötma och textur
igenkännbar från de tyska isvinerna. Frukten är fantastiskt fin, den bjuder på
en tydlig äppelarom med stor fräschör och smakmässigt balanseras fruktsötman
(183 gram socker per liter) och syran (hela 12.8 gram per liter) med en måttlig
alkohol (9.5 procent) och en förunderlig längd. Det är helt enkelt makalöst
gott! Baksidan är att det bara gjordes 500 flaskor av den ädla äppeldrycken.
Tur att jag hade en!
Det blev en extraflaska här också, Mad Nike kunde nämligen
(tack och lov) inte hålla fingrarna borta från den goda madeiran 1996 Tinta Negra Colheita från Barbeito,
en firma som jag alltid blir av att få smaka viner från. Den här tappningen görs uteslutande av den i
onödan förbisedda druvan Tinta Negra och vinet har en ljuvligt karamellig sötma
med fint nyanserade toner av nötter, sultanrussin och kanderade apelsinskal och
precis som väntat var smaken ypperligt balanserad mellan fyllighet, sötma, syra
och alkohol. Mer madeira åt folket med andra ord!
Som vanligt blir det en del eftersläckare för de gäster som
gärna sitter kvar en eller ett par timmar efter middagen. Jag tyckte nog att
det hade saknats en riktigt härlig röd bourgogne, så jag hämtade upp en för
ändamålet nästan helt perfekt sval 2010 Chambolle-Musigny
Premier Cru Les Feusselottes från den alltmer övertygande Domaine
de la Pousse d’Or i Volnay, som 2008 köpte en liten egendom uppe i
Chambolle-Musigny och sedan gör några av sina allra bästa viner just härifrån. Det
här vinet bjuder på en superläcker, körsbärs- och hallonaromatisk och sensuellt
rosenblommig doft, en sammetslen textur, fina tanniner, god syra och en livlig
mineralitet. Serverat vid 14 grader var det ljuvligt uppfriskande, men det
nådde säkert 16 grader innan det var slut.
En önskan om något mer uppiggande kom och med det hämtades
jag upp en 2005 Chablis Grand Cru Valmur
från Domaine
Raveneau (mästarnas mästare i Chablis), ett vin som precis nu verkar ha
nått sin första mognadsplatå men fortfarande är ungdomligt friskt, stramt och
mineraliskt markerat. Det är något särskilt med kombinationen av renhet,
elegans, komplexitet och kraft i vinerna från Domaine Raveneau, jag kan liksom
aldrig sluta älska dem. Och så här mitt i natten skänker de en extra energi som
känns uppiggande och välbehövlig.
Rent vinmässigt kände jag också att jag ville bjuda på något
riktigt storlaget rött som ingen av vännerna tidigare hade druckit, den första
årgången från Promontory, det magnifika och påkostade projekt som Bill Harlan
har skapat i en något undangömd dalgång bakom Domaine Chandon och Blankiet
Estate i den sydvästra delen av Napa Valley. Ett omfattande lapptäcke av 120
vingårdslotter om totalt 32 hektar på sluttningar och platåer i den här
dalgången har lett till en liten produktion av 2009 Promontory, till 92 procent gjort av Cabernet Sauvignon.
Stilmässigt ligger det inte särskilt från vinet från Harlan Estate, den täta
frukten, yppiga kroppen, fina tanninstrukturen och längden i smaken ligger i
linje med det, men det finns en något friskare syra och även en lite mer
uttalad mineralitet i vinet från Promontory. Det kommer att bli väldigt
spännande att följa det här projektet de kommande åren.
En hedonistisk kväll på Café Rotsunda brukar sluta med en
värmande och hälsostärkande stänkare från Les Pères Chartreuse. Som vanligt är
det gamla tappningar från tiden i Tarragona som lockar och den här natten
dukades en flaska Chartreuse Verte
Tarragona 1965-1966 El Gruno upp. Ljust grön, stor och kryddig doft, fin
sötma som balanseras av en påtaglig krydda med inslag av örtbeska och med en
värmande alkohol som känns lika vederkvickande som sövande. Gott, helt enkelt!
Summering: 12 gäster,
27 viner, en likör och 90 Riedelglas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar