Rodolphe
Peters är en trevlig prick och hans champagner är riktigt goda. PA och Co är en trevlig restaurang och
deras mat är riktigt god. När de två förenas och erbjuds att uppleva dem två
tillsammans r svaret ett rungande "ja". Är det dessutom måndag och
man känner sig lite utarbetad och trött innan veckan ens har börjat på riktigt
känns det än mer angeläget att anta utmaningen. Mitt förhållande till
restaurangen är gammalt, här stod jag som kock redan 1982 och har sedan dess
ätit deras mat säkert 100 gånger. Mitt förhållande till Pierre Peters är
gammalt, jag drack deras champagner redan i slutet av 1990-talet har druckit
dem sedan dess säkert 100 gånger. Ja, du förstår att jag inte kunde tacka nej…
Vi
började med en NV Cuvée de Réserve från
Pierre
Peters ur magnum, som alltid är tappningen i magnum en ren
årgångschampagne, i detta fall från det utmärka året 2010. Det här är som
vanligt en blanc de blancs och alltid
från vingårdar klassificerade som grand
cru.
”Vi är en liten odlarfamilj, vi gör
uteslutande vin från våra egna vingårdar och även om det är svårt att få ihop
tillräckligt med druvor i vissa årgångar vill jag fortsätta att vara odlare och
veta exakt varifrån varenda druva kommer från”, säger Rodolphe och lägger till
att han aldrig kommer att köpa druvor.
Alla viner är jästa i ståltankar, något som
Rodolphe förklarar är en del av att göra vinerna så transparenta som möjligt
och genom det låta ursprunget styra vinets smak ännu mer.
”Om man inte har full kontroll på druvorna
och kanske inte når den högsta kvaliteten för varje vingård, då kan man behöva
använda sig av ekfat eller någon annan teknik för att förändra smaken i vinet”,
säger han som en förklaring.
Vinet är gott, friskt och citrusfruktigt i
en ung men ändå något komplex stil, något märkt av kalk och krita, men också
med en fint nyanserad ton av brioche. Och helt torr, såklart.
Vinet
l’Esprit, som vi fick serverat i tre klassiska årgångar, är alltid en selektion
av druvor från de bästa lägena i fyra byar i Côte de Blancs, med en tonvikt på Le
Mesnil som ger basen och tyngden i cuvéen. Vinet från byn Oger ger blommighet
och ljus fruktighet i elegant stil, feminin om man så vill, medan det från Avize
ger en rikare frukt, lite djupare och mer intensiv citrusfrukt med nyanser av
mandarin och med mindre uttalad mineralitet. Slutligen använder Rodolphe basvin
från Cramant, som ger något fylligare
aromer och en nästan krämig textur och även en liten kryddighet som kan ge små
hintar av saffran.
Först ut var 2009 l’Esprit, ung och intensiv med just en liten kryddig nyans i
den faktiskt ganska djupa men också citrusfruktiga doften, men smaken är stram
och tydligt citrusaromatisk, fint mineralisk och med en läckert uttalad
kritmineral.
”Det är ett charmigt vin, det är fylligare
än de viner jag brukar göra, precis som vinerna från årgångarna 1989 och 1999,
men jag hade faktiskt trott att våra nollnia skulle bli ännu större, men som
det blev tror jag att det här vinet kommer att bli riktigt läckert med
lagring”, berättar Rodolphe nr vi pratar om de olika årgångarna.
Nästa vin, 2008 l’Esprit, är mer precist och mineraliskt stramt, mer i den
stringenta stil jag förväntar mig från Pierre Peters. Citrusfrukten går mer åt
citron än mandarin, den är lite lättare i kroppen och något friskare i syran.
Det här är fantastiskt, absolut stram och väldigt uppfriskande.
Det fanns såklart lite mer mognad, milda
toner av mandel, färska hasselnötter, rostad brioche och kanderas citrus i 2002 l’Esprit. Smaken är fantastiskt,
här finns både fräschör, stramhet och en nästan krämig textur med utsökt balans
och lång, komplex smak.
Det
var kanske ingen överraskningen att vi som första servering fick en tallrik med
sex ostron, feta och smakrika med en rik
umamisötma och en tydlig sälta. Jag tyckte att de kom särskilt väl tillrätta
till den fina nollnian, just tack vare vinets lite rikare och årgångstypiska
frukt.
”Les
Chétillons sägs ibland vara en enskild vingård i Le Mesnil, men egentligen är
det en cuvée av flera vingårdslotter, för mig är det just blandningen från
flera olika lotter i ett mycket större vingårdsläge som är det bästa, vi har
2.50 hektar med 48 till 60 år gamla stockar av Chardonnay i tre lotter som
utgör basen i den här cuvéen, men det ligger också lite annat i det här vinet”,
förklarar Rodolphe och säger att hans far började göra den här cuvéen 1971 och
att han också var övertygad om att blandningen var bättre än det enskilda
vingårdsvinet.
Den första årgång som Rodolphe hade full
egen kontroll över framställningen var den svala 2007 och den 2007 Cuvée Spéciale Les Chétillons vi
fick i glaset andas sval och syrlig frukt med tydliga toner av citronskal och
mineral och trots den unga årgången har vinet en bra längd och en begynnande
komplexitet. Det är riktigt gott, i min gom det bättre av de två viner vi nu
hade fått.
I årgångstypisk anda är 2006 Cuvée Spéciale Les Chétillons ett torrare och stramare vin,
men trots den lättare kroppen fick jag en känsla av större intensitet och
struktur, men det är ett yngre vin som inte i nuläget visar sig lika bra som
nollsjuan. Kanske kommer det att blomma ut och vinna över nollsjuan om ett par
år…
Vinet
NV Rosé for Albane är en blandning
av cirka 60 procent är Chardonnay från vingården Le Musette i Le Mesnil och ett
stilla rosévin gjort genom metoden saignée
samt lite stilla rött vin av Pinot Meunier som köps från en gammal odlare med
ägor ibland annat Hautvillers. Det har en vackert blekrosa färg, en ganska
försiktig doft med inslag av citrus och en svag hint av blodgrapefrukt och
smultron och med en diskret brödig nyans. Smaken är något mjukare med en len
textur men en frisk syra som skänker vinet en god fräschör. Gott!
Till
de tre champagnerna fick vi en tartar av finskuren lax med laxrom med
kryddkrasse, en väldigt god men ändå umamirik rätt som gärna kunde ha haft ett
inslag av mejerifett för att reducera den metalliska beska som framträdde ur
champagnerna. Rätten som sådan var god, men det blev i min gom ett litet
bittert möte som jag själv tycker bygger på ett onödigt slarv. Om jag tänkte
bort från den negativa umamieffekten valde jag rosévinet som det mest passande
till.
”Jag
vill gärna visa att champagne är en av de mest lämpade vinerna att lagras i
flaska”, säger Rodolphe och skänker upp tre viner. Han menar att kolsyretrycket
är en bidragande orsak till hållbarheten, men också att vinernas fräschör (han
undviker att tala om syra, han håller vinets friskhet avseende pH-värde,
fruktighet och syra som mycket viktigare) och den lilla sockerhalten i
champagne också konserverar vinet.
Den mest unika champagnen av de tre är NV Réserve Oubliée, en cuvée som i den
här tappningen har en bas av cirka 50 procent från 2008 med resten en blandning
av reservviner från 1988 och framåt, som efter blandning har tillbringat 18
månader i ståltank innan den andra jäsningen i buteljen har skett. Den unika
basen i cuvéen är skapad av reservvinerna från varje årgång som har bandats
ihop till en särskilt kvalitetsgivande grund i det här supergoda vinet, som är
lite fylligare men faktiskt lika stramt som de yngre vinerna. Det har en lång
och komplex eftersmak och det intressanta med den här champagnen är att den
förenar ungdomlig spänst med en läcker mognadskaraktär.
”Det här är egentligen inte ett typiskt vin
från oss, men det är ett intressant och gott vin som bygger sin karaktär på
komplexitet och mild oxidation snarare än stramhet och fräschör”, förklarar
Rodolphe.
Vi hade också två äldre årgångar, en djup
och läckert mandelrostat komplex 1990
Oenothèque med en karaktär som nästan tangerar den som Dom Pérignon kan ha,
men med en lite större citrusfräschör, dessutom en betydligt mer mogen 1985 Oenothèque, där både brioche,
nougat, bokna äpplen och med en liten karamellnyans i slutet av den långa
smaken. Den här är god nu, men det är inget att spara. Det här vinet kan sägas
vara en föregångare till l’Esprit, men det görs bara av druvor från byarna Le
Mesnil och Oger.
På
tallrikarna små fina helstekta vårkycklingarna, en per person, som serverades
med en mild velouté av kycklingfond, vitt vin och grädde, lite smörstekta
toppmurklor och till det lätt tillagade grönsaker som morötter, haricots verts,
vit och grön sparris, sticklök och potatis. En mild och elegant rätt som i
allra högsta grad fungerade perfekt till de smakrika men eleganta champagnerna.
Visst,
en champagnelunch skulle kunna vara nog för de allra flesta. Men det bor
faktiskt en hämningslös hedonist inom mig och en sådan får liksom aldrig nog.
Ju mer desto bättre, ju oftare desto bättre. Så enkelt är det. Så enkel är jag.
Således vidare till Djuret i Gamla
Stan där Daniel Crespi och Mikael Einarsson körde release för sin nya bok
Hedonisten, en manifestation i allt det goda som finns att äta och dricka. En
bok i min smak, en restaurang i min smak, en livsstil i min smak – och massor
av goda vänner i min smak. Och så maten och vinerna såklart.
Inne
i det som tidigare var hedonismens matsal i Sverige, det som var Djurets
restaurang 12x8 (som kanske återuppstår under året, i någon form), bänkade viss
oss, ett trettiotal sugna livsnjutare för att smaka på det bokliga och det
bordsliga från Crespi och Einarsson. Vi började med champagnen NV Brut Souverain från Henriot,
fint krämig till texturen och med en frisk syra och nästan sötaktig
citrusfruktighet med små nyanser av gula äpplen. Lite mer smak än i champagnerna jag njöt av
till lunchen, således helt annorlunda, men precis lika bra.
Sedan
började maten trilla in. Först fick vi in en träbricka med charkuterier från
deras egen tillverkning Köttslöjd, bland annat en salttorkad kotlett som var
superfin, lagom salt och fortfarande mild och med en smältande len fettkappa.
Ur
kapitlet Kaviar serverades en mildrökt lax med ett halv kokt vaktelägg och finsk
kaviar på en smörad saftig kavring. Utsökt, den bästa lilla macka jag har ätit
på den här sidan om millenniumskiftet.
Vi
fortsatte med ett pocherat ostron med krispig gurka, serverat i sitt skal med en
smörsås med finsk kaviar, denna lilla rätt ur kapitlet Smörgåsbord. Len och
sensuellt, fin sälta från kaviaren och en krämig textur från smörsåsen. Såväl
det salta som det feta gifte sig perfekt med den krämiga champagnen.
Kapitlet
Vinet har jag en nära koppling till eftersom det byggdes kring den Nordic
Magnum Dinner som jag stod värd för 2014 och anlitade Djuret för det
gastronomiska. Superkul att få återuppliva den dagen ur Calle Stoltz kameralins
och med smaker signerade två av mina mest dyrkade smakmästare, Crespi och
Einarsson. Boken Hedonisten bygger faktiskt till stor del på alla hundratals
fantastiska bilder av Calle Stoltz, som inte bara visar maten och drycken, utan
också miljöbilder, människor, känsla och allt det boken handlar om, den
yppersta av gastronomisk hedonism.
Här blev det en skuren tartar av hängmörad
biffrad med en emulsion av träkolsgrillad purjolök, rödvinbräserad lök,
finriven Parmigiano-Reggiano och över det riven sommartryffel. Lika gott nu som
då…
I
glaset en fet, lätt nötig men också frisk 2011
Meursault Les Narvaux från firman Vincent Girardin, som en gång i
tiden gjorde obalanserad och överekade viner men som i början av 2000-talet kom
att långsamt gå mot en renare och mer elegant stil. Det här vinet hade en svagt
gyllengul färg och en relativt stor och bara lätt vaniljig fatnyans, men med sin
friska syra och långa fruktiga smak skulle jag ändå säga att vinet var läckert
och rätt elegant. Det är inte den bästa tappningen från Les Narvaux, som är en
av de bästa inte klassificerad vingårdarna i byn, men det är gott och fungerade
riktigt bra till tartaren, särskilt tack vare krämen av löken, sältan från
parmesanosten och såklart också tryffeln, världens bästa hedonistiska råvara!
Är det något team Crespi Einarsson kan, är det just smaker och kombinationer
mellan mat och dryck.
Hummer,
vilket underbart namn på ett kapitel. Men så är det ju också hedonister som har
skapat boken Hedonisten. Idén som sådan var inte märkvärdig, den har man sett
tidigare, men det är inte skapandet av en ny rätt som är det mest spektakulära,
utan utförandet av den. I ett briocheliknande korvbröd serverades en god,
krämig och välsmakande hummersallad. Inte svårare än så, men gott nog för att
tillfredställa värdarna och även deras stora skara lärljungar. Lobster Roll,
som det hela kallades, var riktigt gott. Försvinnande gott!
I
glaset till hummern en klingande ren 2013
Riesling Ried Heiligenstein från Schloss Gobelsburg. Min första
spontana tanke var att det var alldeles för länge sedan jag drack viner från
denna österrikiska excellent. Vilket såklart är synd med tanke på hur goda de
är. En fin komposition av citron, lime och persika är det första jag tänker på,
men någon sötma står inte att finna. Okej, det gör det faktiskt, i en halv
sekund i den första delen av smaken är det visst en liten sötma som triggar
smaklökarna, sedan är det fräschören, en fin syra och till sist en torr smak
med kittlande mineralsälta. Gott? Absolut! Ska det behöva gå två år till innan
jag dricker vin från Schloss Gobelsburg? Absolut inte!
Barolo
stod på tur, den här gången med en 2010
Barolo från Andrea Oberto som bjöd på en riktigt läcker rödfruktig och även
lätt blommig doft, i sitt unga nuläge med en sötaktig och lätt ekfatskryddig
nyans men totalt sett en så sensuell arom och len men, såklart också sträv
struktur, att jag inte bara drack en servering av vinet, utan också bad om
påfyllning, både en och en halv gång till.
Barolon
fick sällskap av en rosastekt bit av entrecôte från en femårig kviga som hade
hängts (köttet alltså, inte kvigan) under fyra veckor för mörningens skull.
Köttet var rikt marmorerat och välsmakande, saftigt och gott och det serverades
med ugnsbakad tomat, späda friterade lökringar och en béarnaisesås som hade
fått det hedonistiska namnet "köttbéarnaise". I mina öron är det rena
poesin, i min gom är det lyrik, och såklart är allt det här ren och skär
hedonism.
Det
som var tanken att vara en lunch och en tidigt middag, en så kallad förmiddag
för oss hedonister, utvecklade sig till att bli något av en full dag. Efter en
god mörkrostad, fyllig och rik öl, Crespi
Cigar Smoked Stout som specialbryggts till Djuret av Pang Pang Brewery i
Hökarängen och till den och lite annat gott därtill hängt med ett gäng goda
vänner på innergården på Djuret, blev så dags att ta sig hemåt till den vanliga
vardagen.
Märkligt nog gick hela måndagen åt till njutning. Väl
hemma igen, med alla fantastiska intryck av Rodolphe Peters, Daniel Crespi och
Mikael Einarsson kändes det inte mer än rätt att ge sig i kast med den stora spritsamlingen
på Café Rotsunda och luta sig tillbaka.
Det blev faktiskt lite smått och gott av
varje, måste jag erkänna. En liten smutt av god grappa från Romano Levi, ett
par stänk av god cognac från Delamain och såklart också ett glas gammal klosterlikör,
men inte en Chartreuse som man skulle kunna ha trott, utan en lätt kryddig,
örtig och mjukt fruktig honungsaromatisk D.O.M. Bénédictine från mitten av
1960-talet. Det var ju trots allt måndag och det måste ju verkligen firas!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar