Rhônedalen är med sina drygt 69 000 hektar stora vinodlingar
Frankrikes näst största vinregion, bara Bordeaux är med 112 700 hektar ett
större vindistrikt (därefter kommer Val de Loire med 47 300 hektar och
Languedoc med 34 200 hektar). Att man är allra mest kända för sina röda
viner är inte konstigt, dels är vinområden som Côte-Rôtie, Cornas, Hermitage
och Châteauneuf-du-Pape världsberömda för sina röda viner, dels står de röda
viner för omkring 90 procent av den totala vinproduktionen i Rhône. Rosévinet
utgör drygt sex procent av allt vin och det vita står bara för strax under fyra
procent. Således är de vita vinerna betydligt mer sällsynta – och alldeles för
underskattade. Av den anledningen ville jag lyfta intresset för dem genom att
anordna med middag och visa upp ett antal olika stilar, druvsorter och
ursprung.
Eftersom det är
en avgjord skillnad mellan vindistrikten i norra Rhône, där det är något
svalare och jordarna är mer steniga med inslag av granit och till mindre del
kalksten och lössjord, och de i södra Rhône, där det är varmare och jordarna
till större del domineras av stenig kalkstenslera, kalksten och sand, valde jag
att dela upp vinerna i två grupper.
Vi började med vinerna från södra Rhône, varifrån
merparten av alla viner i kategorin Côtes du Rhône kommer. I regel rör det sig
om cuvéer av Grenache Blanc (en tidig mutation av Grenache Noir som förlorade
färgen och blev en grön druva), Bourboulenc (en rustik och något blommig
druvsort med god struktur), Clairette (en fruktig druvsort som bevarar syran
fint i det varma klimatet), Roussanne (fyllig, blommig och fruktig), emellanåt
Viognier samt till mindre del av Picpoul och Picardin.
Att göra
druvrena viner är sällsynt, därför var det särskilt roligt att servera 2016 Côtes du Rhône Domaine Grand Romane
från firman Pierre Amadieu, grundad redan 1919 och då som négociant utan
egna vingårdar. Med tiden växte firman och blev med vingårdar i och kring
Gigondas, en liten by nordost om Châteauneuf-du-Pape upp mot den dramatiska
bergsryggen Dentelles de Montmirail. En av de finaste vingårdar man har är den
stora Grand Romane som ligger högt upp i bergen och här har man en 4.00 hektar
stor lott som planterades 1954 med den gröna druvan Clairette. Att plantera en
så stor vingård med bara en druvsort var ovanligt på den tiden och att göra ett
vin uteslutande av en druvsort (och just den här) är ytterst ovanligt än idag.
Vinet görs således av Clairette som svaljäses till ett elegant vin, första
sniffen är tämligen neutral (som Pinot Blanc), men med lite luft blommar vinet
upp i en fin frukt, en tydligt kalkig mineralitet och en god syra, men också en
slags stramt gräsig nyans som är rätt läcker. Det här är lättdrucket och gott.
Variationen av viner som buteljeras som Côtes du Rhône är
enorm eftersom man har så många olika druvor att spela med, att de finns både
varmare och svalare lägen och att man låter jäsa musten i ståltankar,
cementtankar eller ekfat av olika storlek och ålder, eller rent av i en
kombination av dem alla. Jag hade valt två viner från två toppfirmor, det
första en 2017 Côtes du Rhône från Domaine
de la Janasse, som är en av de allra bästa producenterna av
Châteauneuf-du-Pape (inte minst deras av Grenache druvrena Cuvée Chaupin och
den exceptionella Cuvée Vieilles Vignes), även om man rent fysiskt ligger
precis utanför gränsen till appellationen. Det är också härifrån druvorna till
det här vinet kommer. Grundidén till vinet känns ganska vanlig för vinstilen,
omkring 50 procent Grenache Blanc och 15 procent Bourboulenc, men med tio
procent vardera av Roussanne och Viognier har man en något större blommig och
persikofruktig karaktär än vad genomsnittet bjuder på. Såsom de allra flesta
producenter idag använder man sig inte av ekfat, utan jäser musten helt i
ståltankar. Kombinationen av fylligare kropp, djup fruktighet och blommighet
och stramheten från tankjäsningen är superb, och det finns också en god syra i
smaken.
I glaset intill
möttes vi av en ytterligare större kropp och intensitet, vilket förklaras av
att 2016 Côtes du Rhône från Château
Saint Cosme är ett vin av omkring 30 procent vardera av Viognier och
Roussanne, med en balans av Clairette och Marsanne. Dessutom är en del av
musten jäst i små ekfat, vilket har tillfört en diskret kryddighet i den annars
läckert gulfruktiga och något blommiga doften och smaken. Familjen Barroul har
verkat här sedan 1470 och är idag en av de alla bästa firmorna i Gigondas, där
man har 15 hektar vingårdar som sedan lång tid tillbaka är biodynamiskt skötta.
Vi serverades en liten aptitretare, en tartar av
pilgrimsmussla och piggvar med ett krispigt knäcke och en len dillemulsion.
Därtill lite nygräddat bröd med vispat smör och en kräm av karljohansvamp.
I södra Rhônedalen ligger 20 byar som har en högre
klassificering än Côtes du Rhône, men inte har någon klassificering som egna appellationer. Dessa får
ursprungsmärkas som Côtes du Rhône Villages med byns namn angiven på etiketten.
Sablet är en av dessa, belägen strax norr om Gigondas och med 334 hektar
planterat med vin på både flackland, terrasser och uppe på sluttningarna mot
den bergsrygg där själva byn ligger. Härifrån hade vi en 2015 Côtes du Rhône Villages Sablet från den sedan 2014 ekologiskt
certifierade Domaine de Verquière, som drivs i fjärde generation och
producerar en hel god goda viner, bland annat det här och ett par röda med
dominans av Grenache från grannbyarna Rasteau och Vacqueyras.
Tack vare
vingårdarnas lite svalare läge här har vinet fått en påtaglig fräschör och
stramhet, dessutom en tydligare mineralitet jämfört med de andra vinerna. Vinet
är gjort till 50 procent av Grenache Blanc, 20 procent av Clairette och 15
procent vardera av Bourboulenc och Roussanne och finessen kommer delvis av
jäsningen i cementtankar och friskheten delvis tack vare blockerad malolaktisk
jäsning.
Châteauneuf-du-Pape är med sina 3 160 hektar
vinodling en av de större appellationerna i Rhônedalen, men bara tre procent av
vinet härifrån är vitt. Jag hade valt ett vin från en av de mest kända
producenterna, Château de Beaucastel, som ligger i Courthezon i den nordöstra
delen av appellationen. Deras 2015 Châteauneuf-du-Pape,
som kommer från familjens egna 75 hektar stora ekologiska vingårdar och görs
till ungefär 80 procent av Roussanne, en druva man är särskilt förtjust i och
dessutom gör en unik egen tappning av (Cuvée Vieilles Vignes), som tydligt ger
sig tillkänna här med sin yppiga ton av persika, aprikos och blommighet. En
tredjedel av denna druvsort har jästs i ekfat för textur och en mild
kryddighet, men resten av vinet är jäst i ståltankar för att bidra med fräschör
och en lite stramare känsla. Övriga druvor i cuvéen är främst Grenache Blanc,
som här i Châteauneuf-du-Pape bidrar med en slags fetma i vinet, samt små
skvättar av Clairette, Bourboulenc, Picpoul och Picardin.
Det här är ett
mycket väl sammansatt och balanserat vin som trots sin kraft och lite större
alkoholvärme i eftersmaken bjuder på stor elegans. Men att Châteauneuf-du-Pape
är ett varmare vindistrikt än de upp mot sluttningarna av bergsryggen i öster
märks tydligt på det här vinets större tyngd och fruktighet.
Till den första serveringens fem vita viner från södra
Rhônedalen fick vi en vacker och vårlig rätt av bakad och sotad gös från
Hjälmaren och vit sparris kokt i citron och timjan. Det vårliga fick ett
vackert sällskap av klorofyll och doft av lite dill, samt torkad blomkål.
Del två av vinserveringen tog oss till norra Rhônedalen,
där de vita vinerna utgör en än mindre volym än i södern. Här använder man sig
dessutom bara av tre druvsorter, Viognier i appellationerna Côte-Rôtie (där man
får samjäsa den med Syrah i de röda vinerna) och Condrieu (enbart vitt vin)
samt Marsanne och Roussanne i de övriga appellationerna. Historiskt sett har
odlarna blandat i det lilla vita vinet de har haft i sina röda viner från
Saint-Joseph, Crozes-Hermitage och Hermitage, men idag gör ingen odlare det
eftersom man har en ökad efterfrågan på vita viner.
Det första vinet om från en liten appellation i den södra
delen av norra Rhône, Saint-Péray, som idag bara har omkring 90 hektar
planterat med vin. Ursprungligen gjorde man mousserande viner här, idag är
större delen av produktionen stilla, och det är enbart vita viner som görs här
och receptet på vinerna bygger normalt sett till cirka 70–80 procent Marsanne
eller mer och resten Roussanne. Nu skönjer man något av en renässans i
Saint-Péray och det har lett till att appellationen växer långsamt. Mycket
kommer att hända här de närmaste åren.
Härifrån hade
jag valt 2016 Saint-Péray La Belle de
Mai från den utmärkta familjefirman Jean-Luc Colombo som grundades 1987 av Jean-Luc ur en ren passion för goda viner
och god mat. Mest kända är de för sina röda viner från Cornas (särskilt Les
Ruchets), men vinlistan är lång och innehållsrik. Det här vinet är lite udda
för att komma från Saint-Péray, det görs nämligen till ungefär 90 procent av
Roussanne och bara tio procent Marsanne från familjens fyra hektar stora
vingårdar, en cuvée som gör att det här vinet är lite rikare fruktigt och lent
texturerat än de flesta av appellationens viner. Dessutom är vinet jäst i 228
liter stora ekfat som till 30 procent var nya, vilket också har bidragit till
en lite vaniljsöt och rikare kropp. Några av gästerna uppfattade en slags
kolaton i vinet, och visst fanns det en sådan nyans där.
Druvsorterna Roussanne och Marsanne har en otäck förmåga
att ge viner som utvecklas ganska snabbt och visar på oxidationsnyanser redan
efter några år. Lite av den känslan (bakade äpplen, rostade mandlar) fick vi i 2015 Aléofane Crozes-Hermitage från Natacha
Chave Vignerons, men jag tyckte att vinet höll sig på rätt köl och
fortfarande var gott. Det jag gärna gör med vita viner som når det här stadiet,
är att kombinera det med en maträtt som har någon rostad eller nötig nyans,
exempelvis någon stekt eller grillad råvara, rostade rotsaker eller brynt smör,
då ”göms” lite av vinets mest mogna nyanser.
Natacha kände
att hon inte skulle kunna förverkliga sina drömmar om att driva en vinegendom
när hennes bror Yann tog över familjefirman Chave Père et fils och grundade
därför sin egen domän 2006. Jag är oftast mer förtjust i hennes röda viner, men
en piggare flaska än den här av hennes vita viner kan också bjuda på en god
upplevelse.
Saint-Joseph är en omkring 1 250 hektar stor
appellation som sträcker sig från Condrieu i norr ner till Cornas i söder. Den
bästa delen, som ger de mest strukturerade och komplexa vinerna, är den som
ligger på den motsatta sidan av floden Rhône sett från Hermitage, och ner mot
Cornas. Här är jordarna närmast identiska med de i Hermitage och vinerna kan
faktiskt vara precis lika bra – men ryktet och priserna når aldrig den höga
nivån som vinerna från Hermitage gör. En av appellationens allra bästa
producenter är Domaine M Chapoutier, som har en mycket fin vingård med krossad
granitjord i utmärkt söderläge strax söder om Tournon i den bästa delen av
Saint-Joseph. Härifrån gör man både vitt och rött, från de högre sluttningarna
kommer vinerna Les Granits och från de lägre de något lättare Les Granilites.
Jag hade valt 2014 Saint-Joseph Les Granits som är
ett makalöst vin med stor finess och en struktur och mineralitet som absolut
inte står efter den i fina viner från Hermitage. Vinet görs uteslutande av Marsanne
och stockarna är omkring 50–70 år gamla och i de magra jordarna blir
skördeuttaget sällan större än 20 hektoliter per hektar. Det finns således en
god koncentration i vinet, men det tog närmare två timmars dekantering innan
vinets fetare kropp tog sig upp ut den mineralstinna och faktiskt ganska
syrafriska strukturen. Att vinet delvis är jäst och lagrat i nya ekfat noteras
knappt, annat än en diskret kryddighet. Här är det terroir som styr, inget annat, och vinet är ungt och har en god
potential att lagras i minst tio år till. Det här var min egen favorit av
kvällens viner.
Till vinerna i den andra flighten serverades en varmrätt,
fina filéer av piggvar som stektes gyllene i smör. Köttet är fast och
välsmakande, men det är inte precis det som gör att jag skulle välja smakrikare
viner till piggvar, och till fisken hörde en hollandaise smaksatt med ramslök
och lite smörkokt purjolök. Även om den fanns en hel del smak och karaktär i
rätten, hade den kunnat vara ännu fylligare och smakrikare – det klarar vita
viner från Rhône av. Exempel på det är rätter av kyckling, fasan, ljust kött
som kalv och fläskkött, med smörstekt svamp, garnityr av rotsaker och ljusa
buljongsåser inkokta med grädde och gärna smaksatta med lite vermouth eller
grädde.
Hermitage är en 136 hektar stor appellation som breder ut
sig på bitvis dramatiskt branta terrasser med steniga jordar och sydlig
exponering ovanför staden Tain l’Hermitage. Omkring tio procent av vinet är
vitt och det kan vara det mest smakrika, djupa och strukturerade av alla vita
viner i Rhônedalen, men det har ofta en mineralisk struktur och finess som är
betydande.
Till vänster en
smakrik, ganska fyllig och diskret ekfatskryddig 2014 Ermitage Le Reverdy från Ferraton Père et fils, ett vin av
lika delar Marsanne och Roussanne från vingårdarna Les Beaume (som har mycket
kalkstensjord) och den varmare Le Méal (stenigare jord) mitt på sluttningen. Att
till fullo vinifiera vita viner i ekfat är faktiskt inte det vanligaste i
Rhône, vinerna är i regel kraftiga nog och dessutom något oxidationskänsliga,
men det här vinet är jäst och lagrat i ett knappt år i 228 och 600 liter stora
ekfat, cirka 30 procent nya och det finns därför en liten ekfatskryddighet i
den djupa frukten och honungsnyansen. Jean Orléans Ferraton grundade den här
firman som en négociant 1946, men med tiden köpte man vingårdar och i slutet av
1990-talet introducerades biodynamisk odling. Sedan 2006 är det familjens vän
Michel Chapoutier som äger firman, men den drivs helt fristående från hans egna,
mycket större firma.
Vinet intill kom
från samma årgång men kändes både stramare och lite yngre. Denna 2014 Hermitage Chevalier de Sterimberg från
den anrika firman Paul Jaboulet Aîné (grundad redan 1834) är en cuvée av ungefär
65 procent Marsanne och 35 procent Roussanne från vingårdarna La Maison
Blanche, Les Rocoules och La Croix, men till skillnad från vinet från Ferraton
har det här jästs i både ståltankar och ekfat och sedan lagrats under ett år
ekfat och cementtankar. Det har en något fetare kropp och en elegant
honungsnyans, men en större fräschör och tydligare mineralton och det är på det
hela ett mer elegant vin som jag fick intrycket att de flesta av gästerna höll
som det lite bättre.
I det sista glaset hade vi ett druvrent av Viognier från den
nordliga appellationen Condrieu, som idag har 184 hektar vinodling på de
steniga, branta terrasserna. Det här var en appellation och en vinstil som höll
på att tyna bort, 1965 fanns det bara åtta hektar vingård här, 1985 hade
arealen vuxit till 20 hektar. Undan för undan vann det blommiga och delikat
persikofruktiga vinet status hos framför allt stjärnkrögare och till slut såg
man en viss renässans för vinet från Condrieu. Viktiga i denna positiva
utveckling var toppodlaren Georges Vernay, som tidigt valde att satsa här i
Condrieu, och familjen Guigal som idag producerar hälften av allt vin härifrån.
Det vin jag hade
valt kom från Jean-Luc Colombo och var deras 2014 Condrieu Amour de Dieu, som kommer från en 0.20 hektar liten
vingårdslott man arrenderar. Laure Colombo, som gör vinerna sedan 2010, har
lyft firmans viner till större finess och för just det här vinet har hon låtit
ta ut något större skördar än i snitt för att vinet ska få en lite lättare och
friskare doft och smak. Det, tillsammans med jäsning till 60 procent i
ståltankar, har gjort vinet otroligt rent, silkigt och elegant med en
fantastiskt fin blommig och fruktig doft i absolut skolboksmässig
druvsortsstil. Resterande mängd av musten har jäst i neutrala ekfat för att
vinet ska få en fin rondör och även en diskret vaniljnyans och resultatet när
de två delarna av vinet blandas är underbart. Vinet ska drickas ungt då all
parfym är som mest intensiv och frisk, efter fem till åtta år från skörden
börjar parfymen mattas av och blommigheten att vissna – således bäst att dricka
vinerna innan det händer.
Produktionen av söta viner i Rhônedalen är ytterst liten.
Det görs en del söt vit (gul) Muscat Beaumes de Venise och även lite röd sådan,
samt väldigt lite söt röd Rasteau av Grenache, och en försvinnande liten del
oftast väldigt dyr Hermitage Vin de Paille av torkade druvor från
Hermitageberget. Några sådana viner hade jag inte med den här middagen, vi
rundade däremot av med goda praliner av mörk choklad med en doft av lakrits.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar