Det är alltid lika trevligt och gott att komma till Öland
och Hotell Borgholm, bli omhändertagen av krögare Owe Fransson och trakterade
av den smått legendariska kockan Karin Fransson – vilka sedan ett par år
tillbaka med den äran kan titulera sig stjärnkrögare enligt Guide Michelin. Och
sett till maten, för det är ju faktiskt den man primärt bedömer i den franska
bibeln, är den i allra högsta grad värd sin stjärna, den är nämligen himmelsk
och verkligt välsmakande här på Hotell Borgholm.
Att Karin skulle
bli kock var dock inte självklart, hon började i matsalen och visade snabbt att
hon hade en enorm känsla för mat och smaker. Det ledde till jobb i kallskänken,
där hon än mer visade sitt gastronomiska sinne och gjorde så väl ifrån sig att
hon snabbt tog plats i köket, snart också tog över det. Och där har hon varit
sedan dess, så gott som varje dag i alla år sedan början av 1980-talet, och
genom åren har otaliga minst sagt välkända svenska superkockar lärt sig av och
arbetat sida vid sida med Karin. I mångt och mycket är hon hela svenska
kökselitens egen matmamma, och maten är som sagt underbar!
Här på Hotell Borgholm hade jag ett trevligt gästspel för
ett 40-tal gäster en solig lördag, med halvannan timmes inledande föreläsning om
och provning av det intressanta vinlandet Spanien, som har bjudit på en
fantastisk renässans de senaste 20–25 åren. Trots det har vinodlingen minskat
med omkring 300 000 hektar till drygt en miljon planterade hektar,
fortfarande tillräckligt för att Spanien ska kvala in som världens största vinland.
Det finns idag cirka 75 appellationer med kvalitetsbeteckningarna DO och DOCa,
plus tio enskilda vingårdar med status som DO, men för de allra flesta
konsumenter är de allra flesta av dessa appellationer fortfarande helt okända.
Den 1 608
hektar stora appellationen Priorat är knappast okänd, däremot är de vita
vinerna betydligt mindre vanliga och omtalade – knappt fem procent av den
totala (lilla) produktionen i Priorat är vitt. Därför hade jag med 2016 Gran Clos från Cellers
Fuentes i den lilla byn Bellmunt de Priorat i distriktets södra del.
Den här firman grundades 1995 och gick 2006 samman med den 18 hektar stora
Finca el Puig så att man idag har 32 hektar planterat med vin. Det här vinet är
gjort av cirka 80 procent Garnacha Blanca (som växer blandat med deras Garnacha
Tinta och därför plockas separat, ranka för ranka) och 20 procent Macabeo.
Musten är jäst under åtta veckor i franska ekfat, därför har vinet fått en lätt
vaniljsöt och något fatkryddig nyans till den fortfarande unga och friska gula
stenfrukten och den fina blommigheten. Det är ett riktigt läckert vin som mer
bygger på fetma och mineralitet än syra, ändå upplevs det ha en god fräschör.
Man dricker det ungt till elegantare fisk- och skaldjursrätter, eller efter
cirka tio år till grillad fisk och ljusa kötträtter.
Sara Pérez är en av mina favoritvinmakare i Spanien och jag
hade därför med två viner från hennes egna två vinfirmor – den ena i Priorat
och den andra i det ungefär 2 200 hektar stora omkringliggande distriktet
Montsant, som fick sin status som DO år 2001. I Montsant har hon endast fyra
hektar egna vingårdar, ekologiskt skötta precis som de i andra vingårdar hon
äger eller sköter om på annat håll. Från hennes firma Venus La Universal här hade
vi hennes fortfarande unga och nästan stramt mineraliska 2014 Venus La Universal i provningen. Vinet kommer från ett par små
vingårdslotter på cirka 400 meters höjd i Montsant som delvis har upp mot 70 år
gamla stockar av Garnacha (cirka hälften i den här cuvéen) och Cariñena
(omkring en fjärdedel), men det finns också en liten del Syrah från stockar
planterade 1998 och 1999 här. Till följd av de magert steniga jordarna är
skördeuttagen låga, sällan mer än ett knappt kilo druvor per ranka, och det gör
att vinet får en smakrikedom snarlik den i vinerna från Priorat. Det som dock
är annorlunda, och mycket mer typiskt vinerna från Montsant, är en lite lättare
kropp och något mildare alkohol, därmed en något större upplevd syra och
mineralitet.
Den firma som
hennes far Joseph Luis Pérez grundade 1989 i Priorat, Mas Martinet, har Sara
varit delaktig och sedermera ansvarig för sedan mitten av 1990-talet. Man har
22 hektar vinodling fördelade över fem vingårdar och gör ett par
vingårdsspecifika viner från dem. Vi hade deras 2015 Clos Martinet som kommer från en 6.50 hektar stor vingård på
500 meters höjd. Det är en tydligt fylligare, mörkare fruktig, mer mättade och
något mer alkoholvarmare cuvée av omkring 60 procent Garnacha (kropp,
fyllighet, frukt) och 20 procent Cariñena (tanniner, syra och struktur) samt
lite av Syrah och Cabernet Sauvignon. Tack vare den rikare och yppigare kroppen
upplever man det här vinet som lite mjukare och fruktsötare, men egentligen har
det samma struktur av tanniner, syra och mineralitet. De två vinerna är utmärkta
exempel på stilskillnaderna mellan granndistrikten.
Middagen inleddes med ett torrt och friskt mousserande vin, 2013 Cava Brut Reserva från Agustí
Torelló Mata, en 28 hektar liten familjefirma som grundades 1979 och
alltid har varit helt inriktad på cava. Stilen är alltid torr och elegant, man
söker en klassisk stramhet och arbetar därför med äldre och djupt rotade vinstockar
med högt och svalt läge, man lagrar vinet längre på sin jästfällning än vad de
flesta producenter gör och man är också mycket striktare med tillsats socker, dosage. Den här versionen görs till
cirka 40 procent av vardera Macabeo och Parellada och 20 procent Xarel-lo, de
tre mest klassiska gröna druvsorterna för cava, och efter flaskjäsningen har
vinet mognat på sin jästfällning under 24 månader (mer än dubbelt så långt som i
allmänhet), vilket har bidragit till vinets fina mandel- och äppelfruktiga
komplexitet och även det lite större djupet mot vad man vanligen kan vänta sig.
Att man som dosage bara har tillsatt
fem gram socker per liter har också inneburit att smaken är absolut torr, vilket
jag ser som en stor fördel.
Något mer arbetat tilltugg hade vi inte, men lite saltade
marconamandlar fick göra cavan sällskap. Den här typen av mandlar hittar man på
flera håll i Spanien, framför allt odlas de i Valencia och Alicante, och det
har en fyllig och elegant smak som lyfts av saltningen. Just den här typen av
mandel är den allra finaste och de är fantastiskt goda att äta till allehanda
viner.
Till bords serverades vi ett vitt vin från Rueda, ett 7 750
hektar stort vindistrikt som ligger på cirka 600 till 850 meters höjd på platån
intill Ribera del Duero i Castilla y León. Så gott som allt vin här är vitt,
gjort framför allt av den anrika lokala druvsorten Verdejo som får blandas upp
med lite Macabeo och Palomino (de flesta gör inte det i någon större
utsträckning), eller med Sauvignon Blanc. Intressant nog ger Verdejo av sig själv
viner som kan påminna om de av Sauvignon Blanc, det vill säga förhållandevis
lätta med en blommighet, gräsighet och frisk syra.
Jag hade valt ett
lite mer modernt framställt vin som kommer från den internationellt kända och
etablerade franska vinmakaren François Lurton, som han gör i
samarbete med den än mer berömda vinmakarkonsulten Michel Rolland. Vinet var
deras 2014 Campo Eliseo som görs
uteslutande av Verdejo från omkring 40 år gamla stockar planterade på knappt
700 meters höjd. Medan de allra flesta viner här i Rueda är jästa i ståltankar,
har man för det här vinet inspirerats av vinmakningen i Bordeaux och jäst
musten i delvis nya franska ekfat – 600 liter stora för att inte ge vinet för
tydlig ton av ek. Det här gillar jag, det är ett smakrikt men elegant vin med
en fin citrusfruktighet och nyanser av vanilj och vita blommor, smakmässigt fruktigt
men absolut torrt med en frisk syra. Gästerna var också överförtjusta i vinet.
Innan vi fick första rätten, bjöd köket på grön prakt i en
liten första aptitretare. I en liten kopp fick vi
en slät, skummande och mycket fin nässelsoppa på fjolårets nässlor
som hade frysts in – det blev som en elegant försmak av vad som snart är en av
vårens finaste primörer. Soppan hade en diskret nyans av Pernod. Till
det ett kokt vaktelägg, lite läckert kryddig ramslök från Gotland och krisp av
bröd.
Den rätt som var planerad till det vita vinet var en smörstekt
ryggfilé av skrei som serverades med smörsås smaksatt med lite brynt smör, en
kokt blåmussla och ett salt krisp av parmesanost. Den milda fatnyansen i vinet balanserades
perfekt av den brynta smörkänslan och den rostade svartroten. Lite pulver av sotad
purjolök gav mer färg än doft och smak och den finger lime man hade toppat fiskfilén med mötte upp vinets friska
syra på ett fint sätt. Jag behöver knappast säga att maträtten var supergod och
att den passade alldeles utmärkt till vinet.
Det jag alltid har
tyckt om Karins mat är att den är ytterst ren i sina dofter och smaker, här är
det verkligen råvaran i sin bästa och renaste form som gäller. Den är dessutom ordentligt
smaksatt, något jag alldeles för ofta saknar på många av landets restauranger,
även de bästa.
Till varmrätten hade jag valt att servera två röda viner och
det första av dem kom från ett distrikt ute i Galicien som är mer känt för sina
vita viner, Ribeira Sacra. Distriktets vinodlingar är små, faktiskt bara 1 300
hektar totalt, och majoriteten av dem ligger på bitvis ordentligt branta
sluttningar som reser sig från 250 till över 500 meters höjd över havet, med de
allra högsta vingårdarna på omkring 700 meters höjd. Vinet jag hade valt var 2013 Licis, ett druvrent vin av Mencía
från omkring 25 år gamla stockar intill byn Sober, modernt framställt med
ståltanksjäsning och därefter lagring i en kombination av två tredjedelar
ståltankar och en tredjedel 500 liter stora franska ekfat som till 15 procent
var nya. Mencía ger i regel mörkt fruktiga, ganska rustika och lite kryddiga
viner, men det här vinet är lite friskare och mer elegant än druvsortens
genomsnitt. Det är fortfarande ungt och kommer de närmaste åren att poleras en
aning till silkigare smak, men det är redan nu ett utsökt vin. Bakom det står
den franska sommelieren Franck Massard och hans firma Epicure Wines som han
grundade 2004. Det här är ett av deras viner, men majoriteten av vinerna görs
från delvis egna vingårdar i Montsant och Priorat. Gott var det, och enligt de
flesta av gästerna var det också det godaste vinet till varmrätten.
Det andra vinet kom från Alicante på Medelhavssidan av
Spanien där José ”Pepe” Mendoza Garcia och hans Bodegas Enrique Mendoza
räknas till den absoluta toppen av producenter. Det här är ett stort
vindistrikt med en stor produktion av framför allt lite mer vardagliga viner.
När den här firman grundades 1989 av Enrique Mendoza, från vingårdar man hade
köpt eller planterarat redan på 1960-talet, hade man en mycket högre ambition än
vad man i genomsnitt hade i Alicante. Idag har man 65 hektar egen vinodling
fördelad över ett par olika vingårdar på ungefär 700 meters höjd. En av dem är
den 1.25 hektar lilla Estrecho de Pipa, glest planterad i en mager sandjord med
motsvarande 1 500 hektar per hektar av Monastrell.
Monastrell är en lokal
spansk druvsort som för många hundra år sedan vandrade norröver i Spanien och
sedermera in i Frankrike, där den med tiden tog namnet Mourvèdre. Att det rör
sig om samma druvsort kan vara svårt att förstå, i de franska vingårdarna ger
den här druvan kraftfulla, strama, kryddiga och lagringskrävande viner, från de
spanska ger den mjukare och mer generöst fruktiga viner med en god men sällan
påfallande strävhet. Det är precis på det senare viset man upplever 2014 Estrecho Monastrell, som bjuder på
en generös blåbärs- och björnbärsfrukt, en fin syra till följd av det lite
svalare klimatet på den höga höjden och en mild vaniljsötma från de helt nya
500 liter stora franska ekfat som vinet har mognat i under 14 månader.
På Hotell Borgholm har jag vid ett flertal tillfällen ätit
lamm och det lamm vi nu serverades var precis lika smakrikt och gott som det
brukar vara. Som vanligt är det mycket smak i maten och många komponenter, men det
var den helstekta lammsadeln, med en smakrik och fint krispig fettkappa, som
var huvudsaken. Till den hörde en långsamt bakad och lite mer smakande lammnacke,
därtill lite råstekt savojkål, en kräm av savojkål och svartkål, lite ugnsbakad
äpple och en god lammsky med fin kryddning av rosmarin. Vid sidan om en terrin
av stompad potatis med getost, egentligen den enda feta texturen och det
tillbehör som fick vinernas strävhet av uppfattas mycket lenare.
Desserten bestod av en nybakad chokladfondant som var fylld
med vit choklad och passionsfrukt som långsamt rann ut när man ska i fondanten,
därtill en glass av karamelliserade popcorn och rostade hasselnötter samt ett flarn
av mörk choklad.
Spanjorerna är inte vida kända för dessertviner, utöver de
klassiska söta vinerna från Jerez och Malaga gör man inte särskilt mycket söta
viner i Spanien. Man finner dock ett par enstaka söta viner här och där och en
producent som mer regelbundet gör söta viner är Celler Piñol i Terra Alta
i den södra delen av Katalonien. I den här delen av Spanien (liksom i Yecla och
kring Madrid) finns det en gammal men tyvärr knappt överlevd tradition att göra
så kallade vi de licor eller licor mistella, söta starkviner med mer
eller mindre oxidation. Det är precis en sådan men mer modern version som 2012 Josefina Piñol Tinto Dulce Vi Dolç är,
ett sött rött starkvin. Precis enligt traditionen görs det här vinet av
Garnacha, i det här fallet från knotiga gamla stockar som planterades i en
vingård med kalkstenslera på cirka 400 meters höjd under det första decenniet
av 1900-talet. Druvorna skördas sent vid hög mognad och musten jäses sedan i
ståltankar med sina skal till en alkoholhalt på strax under 13 procent, därefter
avbryts jäsningen med en tillsats av sprit bränd av skalen från fjolårets skörd.
Vinet bjuder på en pur ren och intensiv mörk fruktighet, en betydlig sötma och
en len textur som gör vinet väldigt lättgillat. Strävheten är mjuk, fullt
inkapslad av frukt och sötma, men det finns en viss alkoholvärme (15 procent)
som bidrar till en viss struktur. Det är ett välgjort och gott vin och det passade
som väntat absolut perfekt till chokladdesserten.
Den underbart smakrika kvällen rundades av i baren med ett
glas 2004 Viña Bosconia Reserva från den historiska firman Bodegas
Lopez de Heredia i Haro, Rioja. Som vanligt från den här utmärkta och
återigen högaktuella firman är vinerna en cuvée av flera druvsorter, såsom det
var förr i tiden i Rioja (idag domineras vinerna av Tempranillo med bara
ytterst lite andra druvor som tillägg), i just den här årgången 80 procent
Tempranillo, 15 procent Garnacha, tio procent Mazuelo och fem procent Graciano.
Ett annat typiskt förfarande hos Bodegas Lopez de Heredia är en idag ovanligt
lång fatlagring, fem år i detta fall i äldre amerikanska ekfat, med två
omdragningar under lagringen och klarning med äggvita inför buteljering.
Mer klassiskt och
elegant är så här blir det inte, doften är mjukt fruktig med en tydlig och lätt
vaniljsöt ton av ekfaten, en fin första mognad med mer komplexa än ungdomligt
fruktiga toner, en avrundad tanninstruktur, len kropp och god syra. Det är
innerligt gott, men tyvärr också en vinstil som nästintill har försvunnit i en
alltmer uppdaterad och moderniserad vinvärld. Tack och lov finns just Bodegas Lopez
de Heredia kvar.
BRAVO - ett fantastiskt inlägg! Faktiskt en hel avhandling i ämnet som man gärna återvänder till. Och att krögarparet Fransson är värda alla lovord det vet vi efter mer än 15 års festmåltider som vi även bevarat på foto. Sonja och Conny Svensson
SvaraRadera